Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?

Reiselivsnæringen i Nord-Norge har hatt en sterk vekst de siste årene. Likevel opplever næringen utfordringer med å tiltrekke seg turister gjennom hele året. Sesongutfordringer står med dette sentralt. En mulig måte og møte disse utfordringene på er å skape nye verdiforslag og innovasjonspotensialer...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Marianne
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14125
_version_ 1829311779552886784
author Berg, Marianne
author_facet Berg, Marianne
author_sort Berg, Marianne
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Reiselivsnæringen i Nord-Norge har hatt en sterk vekst de siste årene. Likevel opplever næringen utfordringer med å tiltrekke seg turister gjennom hele året. Sesongutfordringer står med dette sentralt. En mulig måte og møte disse utfordringene på er å skape nye verdiforslag og innovasjonspotensialer som tiltrekker turister året rundt. For å kunne legge til rette for idégenerering må kreativitet, som forløper til innovasjon, økes i reiselivsnæringen. Verktøy som kan være med å øke kreativitet er derfor viktige. Denne studien tar utgangspunkt i kreativ idégenerering, med mål om å skape potensialer for vintersesongen på destinasjon Nordkapp. Oppgavens problemstilling er som følger: «Hvordan kan forretningsmodeller som verktøy brukes for å fremme idégenerering?» - En studie med bruk av Business Model Canvas for å øke vintersesongens potensiale Oppgaven springer ut fra et verdiperspektiv. Det teoretiske rammeverket bygger videre på teorier om kreativitet og elementer i det sosiale miljøet (teknikk, ressurser og motivasjon for innovasjon) som påvirker kreativ idégenerering. Studien fokuserer hovedsakelig på hvordan verktøyet Business Model Canvas kan brukes som teknikk for å påvirke kreativitet og idégenering, men tar også hensyn til at ressurser og motivasjon for innovasjon har betydning for kreativutfoldelse. I studien undersøkes tolv reiselivsaktører tilknyttet destinasjon Nordkapp. Undersøkelsen baserer seg på deltakende observasjon og støtter seg til elementer av aksjonsforskning gjennom en gruppebasert workshop med verktøyet Business Model Canvas. De empiriske data som fremkom i workshopen fremstiller grunnlaget for oppgavens analyse. Analyse av datamaterialet viser at bruk av Business Model Canvas som teknikk bidrar til kreativ idégenerering, som igjen gir rom for innovasjonspotensialer. Likevel viser data at det er tidskrevende å gjøre seg kjent med Business Model Canvas. Arbeidet med verktøyet krever et grunnleggende verdiperspektiv, noe som viser seg å kunne fremmes gjennom øving og diskusjoner. ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
Nordkapp
genre_facet Nord-Norge
Nordkapp
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14125
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/14125
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14125 2025-04-13T14:23:07+00:00 Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer? Berg, Marianne 2018-05-31 https://hdl.handle.net/10037/14125 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/14125 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Reiselivsnæringen i Nord-Norge har hatt en sterk vekst de siste årene. Likevel opplever næringen utfordringer med å tiltrekke seg turister gjennom hele året. Sesongutfordringer står med dette sentralt. En mulig måte og møte disse utfordringene på er å skape nye verdiforslag og innovasjonspotensialer som tiltrekker turister året rundt. For å kunne legge til rette for idégenerering må kreativitet, som forløper til innovasjon, økes i reiselivsnæringen. Verktøy som kan være med å øke kreativitet er derfor viktige. Denne studien tar utgangspunkt i kreativ idégenerering, med mål om å skape potensialer for vintersesongen på destinasjon Nordkapp. Oppgavens problemstilling er som følger: «Hvordan kan forretningsmodeller som verktøy brukes for å fremme idégenerering?» - En studie med bruk av Business Model Canvas for å øke vintersesongens potensiale Oppgaven springer ut fra et verdiperspektiv. Det teoretiske rammeverket bygger videre på teorier om kreativitet og elementer i det sosiale miljøet (teknikk, ressurser og motivasjon for innovasjon) som påvirker kreativ idégenerering. Studien fokuserer hovedsakelig på hvordan verktøyet Business Model Canvas kan brukes som teknikk for å påvirke kreativitet og idégenering, men tar også hensyn til at ressurser og motivasjon for innovasjon har betydning for kreativutfoldelse. I studien undersøkes tolv reiselivsaktører tilknyttet destinasjon Nordkapp. Undersøkelsen baserer seg på deltakende observasjon og støtter seg til elementer av aksjonsforskning gjennom en gruppebasert workshop med verktøyet Business Model Canvas. De empiriske data som fremkom i workshopen fremstiller grunnlaget for oppgavens analyse. Analyse av datamaterialet viser at bruk av Business Model Canvas som teknikk bidrar til kreativ idégenerering, som igjen gir rom for innovasjonspotensialer. Likevel viser data at det er tidskrevende å gjøre seg kjent med Business Model Canvas. Arbeidet med verktøyet krever et grunnleggende verdiperspektiv, noe som viser seg å kunne fremmes gjennom øving og diskusjoner. ... Master Thesis Nord-Norge Nordkapp University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
BED-3902
Berg, Marianne
Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?
title Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?
title_full Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?
title_fullStr Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?
title_full_unstemmed Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?
title_short Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?
title_sort forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. en teknikk for å løse sesongutfordringer?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
BED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/14125