Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?

Reiselivsnæringen i Nord-Norge har hatt en sterk vekst de siste årene. Likevel opplever næringen utfordringer med å tiltrekke seg turister gjennom hele året. Sesongutfordringer står med dette sentralt. En mulig måte og møte disse utfordringene på er å skape nye verdiforslag og innovasjonspotensialer...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Marianne
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14125
Description
Summary:Reiselivsnæringen i Nord-Norge har hatt en sterk vekst de siste årene. Likevel opplever næringen utfordringer med å tiltrekke seg turister gjennom hele året. Sesongutfordringer står med dette sentralt. En mulig måte og møte disse utfordringene på er å skape nye verdiforslag og innovasjonspotensialer som tiltrekker turister året rundt. For å kunne legge til rette for idégenerering må kreativitet, som forløper til innovasjon, økes i reiselivsnæringen. Verktøy som kan være med å øke kreativitet er derfor viktige. Denne studien tar utgangspunkt i kreativ idégenerering, med mål om å skape potensialer for vintersesongen på destinasjon Nordkapp. Oppgavens problemstilling er som følger: «Hvordan kan forretningsmodeller som verktøy brukes for å fremme idégenerering?» - En studie med bruk av Business Model Canvas for å øke vintersesongens potensiale Oppgaven springer ut fra et verdiperspektiv. Det teoretiske rammeverket bygger videre på teorier om kreativitet og elementer i det sosiale miljøet (teknikk, ressurser og motivasjon for innovasjon) som påvirker kreativ idégenerering. Studien fokuserer hovedsakelig på hvordan verktøyet Business Model Canvas kan brukes som teknikk for å påvirke kreativitet og idégenering, men tar også hensyn til at ressurser og motivasjon for innovasjon har betydning for kreativutfoldelse. I studien undersøkes tolv reiselivsaktører tilknyttet destinasjon Nordkapp. Undersøkelsen baserer seg på deltakende observasjon og støtter seg til elementer av aksjonsforskning gjennom en gruppebasert workshop med verktøyet Business Model Canvas. De empiriske data som fremkom i workshopen fremstiller grunnlaget for oppgavens analyse. Analyse av datamaterialet viser at bruk av Business Model Canvas som teknikk bidrar til kreativ idégenerering, som igjen gir rom for innovasjonspotensialer. Likevel viser data at det er tidskrevende å gjøre seg kjent med Business Model Canvas. Arbeidet med verktøyet krever et grunnleggende verdiperspektiv, noe som viser seg å kunne fremmes gjennom øving og diskusjoner. Forretningsmodellutvikling må forstås som både en iterativ og interaktiv prosess, hvor samarbeid står sentralt. Studien tyder på at Business Model Canvas er et verktøy som må innarbeides før det på sikt kan skape innovasjonspotensialer for å løse sesongutfordringer. Nøkkelord: Kreativitet, innovasjon, forretningsmodell, business model canvas, reiseliv