Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø

Temaet for denne oppgaven er samskaping av opplevelsesverdi og destinasjonslojalitet. Verdi er et begrep som har fått større betydning ettersom at nyere forskning viser at bedrifters evne til å tilrettelegge for verdiskapning i samspill med kunden er en viktig kilde til konkurransefortrinn. Mer spes...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Molund, Mia Heggås, Hindberg, Kristine Robertsen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14122
_version_ 1829300226770337792
author Molund, Mia Heggås
Hindberg, Kristine Robertsen
author_facet Molund, Mia Heggås
Hindberg, Kristine Robertsen
author_sort Molund, Mia Heggås
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Temaet for denne oppgaven er samskaping av opplevelsesverdi og destinasjonslojalitet. Verdi er et begrep som har fått større betydning ettersom at nyere forskning viser at bedrifters evne til å tilrettelegge for verdiskapning i samspill med kunden er en viktig kilde til konkurransefortrinn. Mer spesifikt kan man knytte verdi opp til turisters opplevelser på en destinasjon, hvor samspillet mellom turisten og bedriften kan danne et grunnlag for turisters opplevelsesverdi. Et godt samspill og økt opplevelsesverdi kan videre virke inn på turisters destinasjonslojalitet. I oppgaven har vi valgt å inkludere flere perspektiver for å danne et helhetlig bilde på hvordan destinasjonslojalitet oppfattes på bakgrunn av opplevelsesverdi i en reiselivskontekst. Med dette får vi større innsikt fenomenene ved å inkludere både reiselivsaktører, hvor et bedrifts- og destinasjonsperspektiv inngår, i tillegg til et turistperspektiv. Dermed har følgende problemstilling blitt utarbeidet: Hvordan oppfattes destinasjonslojalitet av reiselivsaktører og turister på bakgrunn av opplevelsesverdi? Ved å få innsikt i hvordan samskaping av opplevelsesverdi oppfattes fra både turistenes og reiselivsaktørenes perspektiver, kan vi forsøke å få en dypere forståelse for om turister utvikler lojalitet basert på deres opplevelser i Tromsø. Dette kan bidra til å utvikle destinasjonen Tromsø med blant annet hvilken kompetanse som er nødvendig, design av nye opplevelseskonsepter og belysning av eventuelle utfordringer. Med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket ble tre forskningsspørsmål utarbeidet. For å innhente data som kunne svare på disse forskningsspørsmålene ble det foretatt en metodetriangulering som tok hensyn til et destinasjons-, bedrifts-, og turistperspektiv. Vi har derfor kombinerte tre kvalitative tilnærminger til datainnsamlingen gjennom intervjuer, observasjoner og feltsamtaler. Resultatene fra denne studien tyder på at destinasjonslojalitet oppfattes ulikt. Fra et bedriftsperspektiv anser man turistene som lojale gjennom positiv ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
Turisten
Venn
geographic_facet Tromsø
Turisten
Venn
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14122
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(13.275,13.275,64.534,64.534)
ENVELOPE(9.281,9.281,63.350,63.350)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/14122
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14122 2025-04-13T14:27:34+00:00 Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø Molund, Mia Heggås Hindberg, Kristine Robertsen 2018-05-31 https://hdl.handle.net/10037/14122 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/14122 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Temaet for denne oppgaven er samskaping av opplevelsesverdi og destinasjonslojalitet. Verdi er et begrep som har fått større betydning ettersom at nyere forskning viser at bedrifters evne til å tilrettelegge for verdiskapning i samspill med kunden er en viktig kilde til konkurransefortrinn. Mer spesifikt kan man knytte verdi opp til turisters opplevelser på en destinasjon, hvor samspillet mellom turisten og bedriften kan danne et grunnlag for turisters opplevelsesverdi. Et godt samspill og økt opplevelsesverdi kan videre virke inn på turisters destinasjonslojalitet. I oppgaven har vi valgt å inkludere flere perspektiver for å danne et helhetlig bilde på hvordan destinasjonslojalitet oppfattes på bakgrunn av opplevelsesverdi i en reiselivskontekst. Med dette får vi større innsikt fenomenene ved å inkludere både reiselivsaktører, hvor et bedrifts- og destinasjonsperspektiv inngår, i tillegg til et turistperspektiv. Dermed har følgende problemstilling blitt utarbeidet: Hvordan oppfattes destinasjonslojalitet av reiselivsaktører og turister på bakgrunn av opplevelsesverdi? Ved å få innsikt i hvordan samskaping av opplevelsesverdi oppfattes fra både turistenes og reiselivsaktørenes perspektiver, kan vi forsøke å få en dypere forståelse for om turister utvikler lojalitet basert på deres opplevelser i Tromsø. Dette kan bidra til å utvikle destinasjonen Tromsø med blant annet hvilken kompetanse som er nødvendig, design av nye opplevelseskonsepter og belysning av eventuelle utfordringer. Med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket ble tre forskningsspørsmål utarbeidet. For å innhente data som kunne svare på disse forskningsspørsmålene ble det foretatt en metodetriangulering som tok hensyn til et destinasjons-, bedrifts-, og turistperspektiv. Vi har derfor kombinerte tre kvalitative tilnærminger til datainnsamlingen gjennom intervjuer, observasjoner og feltsamtaler. Resultatene fra denne studien tyder på at destinasjonslojalitet oppfattes ulikt. Fra et bedriftsperspektiv anser man turistene som lojale gjennom positiv ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Turisten ENVELOPE(13.275,13.275,64.534,64.534) Venn ENVELOPE(9.281,9.281,63.350,63.350)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
BED-3902
Molund, Mia Heggås
Hindberg, Kristine Robertsen
Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø
title Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø
title_full Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø
title_fullStr Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø
title_full_unstemmed Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø
title_short Kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? En casestudie av destinasjonen Tromsø
title_sort kommer turistene igjen, og anbefaler de til en venn? en casestudie av destinasjonen tromsø
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
BED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/14122