"Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard
Formålet med denne sosiolingvistiske studien var å undersøke hvordan ungdom på Svalbard snakker. Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/14074 |
_version_ | 1829311102059544576 |
---|---|
author | Granberg, Lene Elisabeth |
author_facet | Granberg, Lene Elisabeth |
author_sort | Granberg, Lene Elisabeth |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Formålet med denne sosiolingvistiske studien var å undersøke hvordan ungdom på Svalbard snakker. Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort. Hvordan orienterer man seg i dette omskiftelige miljøet som ung svalbardianer? Nettopp dette var det Brit Mæhlum ønsket å finne ut av da hun gjennomførte feltarbeidet sitt på Svalbard på slutten av 80-tallet. I 1991 disputerte hun med avhandlingen «Dialektal sosialisering – En studie av barn og ungdoms språklige strategier i Longyearbyen på Svalbard». I avhandlingen sin argumenterer hun for at fire kraftige normeringspunkt (østnorsk, nordnorsk, venner og foreldre) utgjør det sosiale rommet ungdommer på Svalbard orienterer seg i. Hvordan de plasserer seg i forhold til de ulike normeringspunktene resulterer i fire ulike språklige strategier: den interdialektale strategien, nordnorskstrategien, østnorskstrategien og foreldrestrategien. Mye har skjedd på Svalbard i løpet av de om lag tre tiårene som har gått siden Mæhlum gjennomførte feltarbeidet sitt. Det er derfor interessant og relevant å undersøke om de sosiale strategiene fremdeles er gyldige. Med utgangspunkt i problemstillingene 1) Benytter ungdommer på Svalbard seg fremdeles av de språklige strategiene Mæhlum presenterte i doktoravhandlingen sin? og 2) Hvilke årsaker kan tenkes å ligge bak informantenes språkvalg? gjennomførte jeg et etnografisk feltarbeid med metoder som blant annet observasjon og intervju. Analysen av empirien viser at alle informantene mine kan plasseres i en av de fire språklige strategiene Mæhlum presenterte, og at årsaken til informantenes språkvalg blant annet kan forklares ut fra begreper som normkraft, åpen og skjult prestisje, indeksikalitet og identitet. |
format | Master Thesis |
genre | Longyearbyen Svalbard |
genre_facet | Longyearbyen Svalbard |
geographic | Bak Longyearbyen Svalbard |
geographic_facet | Bak Longyearbyen Svalbard |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14074 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/14074 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2018 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14074 2025-04-13T14:22:24+00:00 "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard Granberg, Lene Elisabeth 2018-05-11 https://hdl.handle.net/10037/14074 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/14074 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 NOR-3980 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Formålet med denne sosiolingvistiske studien var å undersøke hvordan ungdom på Svalbard snakker. Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort. Hvordan orienterer man seg i dette omskiftelige miljøet som ung svalbardianer? Nettopp dette var det Brit Mæhlum ønsket å finne ut av da hun gjennomførte feltarbeidet sitt på Svalbard på slutten av 80-tallet. I 1991 disputerte hun med avhandlingen «Dialektal sosialisering – En studie av barn og ungdoms språklige strategier i Longyearbyen på Svalbard». I avhandlingen sin argumenterer hun for at fire kraftige normeringspunkt (østnorsk, nordnorsk, venner og foreldre) utgjør det sosiale rommet ungdommer på Svalbard orienterer seg i. Hvordan de plasserer seg i forhold til de ulike normeringspunktene resulterer i fire ulike språklige strategier: den interdialektale strategien, nordnorskstrategien, østnorskstrategien og foreldrestrategien. Mye har skjedd på Svalbard i løpet av de om lag tre tiårene som har gått siden Mæhlum gjennomførte feltarbeidet sitt. Det er derfor interessant og relevant å undersøke om de sosiale strategiene fremdeles er gyldige. Med utgangspunkt i problemstillingene 1) Benytter ungdommer på Svalbard seg fremdeles av de språklige strategiene Mæhlum presenterte i doktoravhandlingen sin? og 2) Hvilke årsaker kan tenkes å ligge bak informantenes språkvalg? gjennomførte jeg et etnografisk feltarbeid med metoder som blant annet observasjon og intervju. Analysen av empirien viser at alle informantene mine kan plasseres i en av de fire språklige strategiene Mæhlum presenterte, og at årsaken til informantenes språkvalg blant annet kan forklares ut fra begreper som normkraft, åpen og skjult prestisje, indeksikalitet og identitet. Master Thesis Longyearbyen Svalbard University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Longyearbyen Svalbard |
spellingShingle | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 NOR-3980 Granberg, Lene Elisabeth "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard |
title | "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard |
title_full | "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard |
title_fullStr | "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard |
title_full_unstemmed | "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard |
title_short | "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard |
title_sort | "jæi sier æ, eg". språklige strategier blant ungdommer på svalbard |
topic | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 NOR-3980 |
topic_facet | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 NOR-3980 |
url | https://hdl.handle.net/10037/14074 |