Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/13673 |
_version_ | 1829300366611578880 |
---|---|
author | Bakke, Anne Lise Enoksen, Ann-Sissel |
author_facet | Bakke, Anne Lise Enoksen, Ann-Sissel |
author_sort | Bakke, Anne Lise |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for arbeidet med kompetanseutvikling. Det er styrerens oppgave å involvere og inspirere for kompetanseutvikling i barnehagen. Med bakgrunn i denne forståelsen har vi valgt følgende problemstilling: Hva kjennetegner ledelse i prosessen rundt valg av satsingsområder i barnehagebasert kompetanseutvikling? Studien retter seg mot hvilke synspunkter styrerne har på forhold som fremmer arbeidet med kompetanseutvikling i egen barnehage, knyttet til valg av satsingsområder. Vi har valgt en kvalitativ forskningsmetode med en hermeneutisk tilnærming. Utvalget består av tre informanter som er styrere fra tre ulike resultatenheter i Tromsø kommune. Det er benyttet semistrukturerte forskningsintervju. Det teoretiske utvalget omfatter perspektiver på ledelse, motivasjon og kompetanse. I drøftingen sammenholdes empiri og teori med en hermeneutisk tilnærming. Vi har lagt følgende forskningsspørsmål til grunn for å belyse problemstillingen: 1: Hva kjennetegner prosessene som er gjennomført i tilknytning til valg av satsingsområder? 2: Hva har styrer gjort for å motivere personalet i denne satsingen? 3: På hvilken måte er personalets kompetanse tatt i bruk? Studiens funn viser at det er flere forhold det er viktig å ivareta i startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Informantene uttrykte at det var viktig å se nye utviklingsområder i sammenheng med det pågående arbeidet i barnehagen. Styrerne uttrykte også betydningen av å involvere personalet på måter som gjorde at de opplevde mestring. Ulike rammefaktorer, som personalets samlede kompetanse og tid til å lede utviklingsarbeidet, påvirket hvordan styrerne valgte å involvere personalet. Våre funn indikerer at det er styrerens analytiske vurderinger av hvilke rammefaktorer og ... |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13673 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/13673 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2018 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13673 2025-04-13T14:27:39+00:00 Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder Bakke, Anne Lise Enoksen, Ann-Sissel 2018-05-10 https://hdl.handle.net/10037/13673 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13673 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 barnehage ledelse utvikling motivasjon kompetanse forankring involvering barnehagebasert kompetanseutvikling PED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for arbeidet med kompetanseutvikling. Det er styrerens oppgave å involvere og inspirere for kompetanseutvikling i barnehagen. Med bakgrunn i denne forståelsen har vi valgt følgende problemstilling: Hva kjennetegner ledelse i prosessen rundt valg av satsingsområder i barnehagebasert kompetanseutvikling? Studien retter seg mot hvilke synspunkter styrerne har på forhold som fremmer arbeidet med kompetanseutvikling i egen barnehage, knyttet til valg av satsingsområder. Vi har valgt en kvalitativ forskningsmetode med en hermeneutisk tilnærming. Utvalget består av tre informanter som er styrere fra tre ulike resultatenheter i Tromsø kommune. Det er benyttet semistrukturerte forskningsintervju. Det teoretiske utvalget omfatter perspektiver på ledelse, motivasjon og kompetanse. I drøftingen sammenholdes empiri og teori med en hermeneutisk tilnærming. Vi har lagt følgende forskningsspørsmål til grunn for å belyse problemstillingen: 1: Hva kjennetegner prosessene som er gjennomført i tilknytning til valg av satsingsområder? 2: Hva har styrer gjort for å motivere personalet i denne satsingen? 3: På hvilken måte er personalets kompetanse tatt i bruk? Studiens funn viser at det er flere forhold det er viktig å ivareta i startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Informantene uttrykte at det var viktig å se nye utviklingsområder i sammenheng med det pågående arbeidet i barnehagen. Styrerne uttrykte også betydningen av å involvere personalet på måter som gjorde at de opplevde mestring. Ulike rammefaktorer, som personalets samlede kompetanse og tid til å lede utviklingsarbeidet, påvirket hvordan styrerne valgte å involvere personalet. Våre funn indikerer at det er styrerens analytiske vurderinger av hvilke rammefaktorer og ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 barnehage ledelse utvikling motivasjon kompetanse forankring involvering barnehagebasert kompetanseutvikling PED-3902 Bakke, Anne Lise Enoksen, Ann-Sissel Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder |
title | Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder |
title_full | Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder |
title_fullStr | Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder |
title_full_unstemmed | Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder |
title_short | Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder |
title_sort | barnehagebasert kompetanseutvikling -- en kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 barnehage ledelse utvikling motivasjon kompetanse forankring involvering barnehagebasert kompetanseutvikling PED-3902 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 barnehage ledelse utvikling motivasjon kompetanse forankring involvering barnehagebasert kompetanseutvikling PED-3902 |
url | https://hdl.handle.net/10037/13673 |