Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder

Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bakke, Anne Lise, Enoksen, Ann-Sissel
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13673
_version_ 1829300366611578880
author Bakke, Anne Lise
Enoksen, Ann-Sissel
author_facet Bakke, Anne Lise
Enoksen, Ann-Sissel
author_sort Bakke, Anne Lise
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for arbeidet med kompetanseutvikling. Det er styrerens oppgave å involvere og inspirere for kompetanseutvikling i barnehagen. Med bakgrunn i denne forståelsen har vi valgt følgende problemstilling: Hva kjennetegner ledelse i prosessen rundt valg av satsingsområder i barnehagebasert kompetanseutvikling? Studien retter seg mot hvilke synspunkter styrerne har på forhold som fremmer arbeidet med kompetanseutvikling i egen barnehage, knyttet til valg av satsingsområder. Vi har valgt en kvalitativ forskningsmetode med en hermeneutisk tilnærming. Utvalget består av tre informanter som er styrere fra tre ulike resultatenheter i Tromsø kommune. Det er benyttet semistrukturerte forskningsintervju. Det teoretiske utvalget omfatter perspektiver på ledelse, motivasjon og kompetanse. I drøftingen sammenholdes empiri og teori med en hermeneutisk tilnærming. Vi har lagt følgende forskningsspørsmål til grunn for å belyse problemstillingen: 1: Hva kjennetegner prosessene som er gjennomført i tilknytning til valg av satsingsområder? 2: Hva har styrer gjort for å motivere personalet i denne satsingen? 3: På hvilken måte er personalets kompetanse tatt i bruk? Studiens funn viser at det er flere forhold det er viktig å ivareta i startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Informantene uttrykte at det var viktig å se nye utviklingsområder i sammenheng med det pågående arbeidet i barnehagen. Styrerne uttrykte også betydningen av å involvere personalet på måter som gjorde at de opplevde mestring. Ulike rammefaktorer, som personalets samlede kompetanse og tid til å lede utviklingsarbeidet, påvirket hvordan styrerne valgte å involvere personalet. Våre funn indikerer at det er styrerens analytiske vurderinger av hvilke rammefaktorer og ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13673
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13673
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13673 2025-04-13T14:27:39+00:00 Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder Bakke, Anne Lise Enoksen, Ann-Sissel 2018-05-10 https://hdl.handle.net/10037/13673 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13673 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 barnehage ledelse utvikling motivasjon kompetanse forankring involvering barnehagebasert kompetanseutvikling PED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for arbeidet med kompetanseutvikling. Det er styrerens oppgave å involvere og inspirere for kompetanseutvikling i barnehagen. Med bakgrunn i denne forståelsen har vi valgt følgende problemstilling: Hva kjennetegner ledelse i prosessen rundt valg av satsingsområder i barnehagebasert kompetanseutvikling? Studien retter seg mot hvilke synspunkter styrerne har på forhold som fremmer arbeidet med kompetanseutvikling i egen barnehage, knyttet til valg av satsingsområder. Vi har valgt en kvalitativ forskningsmetode med en hermeneutisk tilnærming. Utvalget består av tre informanter som er styrere fra tre ulike resultatenheter i Tromsø kommune. Det er benyttet semistrukturerte forskningsintervju. Det teoretiske utvalget omfatter perspektiver på ledelse, motivasjon og kompetanse. I drøftingen sammenholdes empiri og teori med en hermeneutisk tilnærming. Vi har lagt følgende forskningsspørsmål til grunn for å belyse problemstillingen: 1: Hva kjennetegner prosessene som er gjennomført i tilknytning til valg av satsingsområder? 2: Hva har styrer gjort for å motivere personalet i denne satsingen? 3: På hvilken måte er personalets kompetanse tatt i bruk? Studiens funn viser at det er flere forhold det er viktig å ivareta i startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Informantene uttrykte at det var viktig å se nye utviklingsområder i sammenheng med det pågående arbeidet i barnehagen. Styrerne uttrykte også betydningen av å involvere personalet på måter som gjorde at de opplevde mestring. Ulike rammefaktorer, som personalets samlede kompetanse og tid til å lede utviklingsarbeidet, påvirket hvordan styrerne valgte å involvere personalet. Våre funn indikerer at det er styrerens analytiske vurderinger av hvilke rammefaktorer og ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
barnehage
ledelse
utvikling
motivasjon
kompetanse
forankring
involvering
barnehagebasert kompetanseutvikling
PED-3902
Bakke, Anne Lise
Enoksen, Ann-Sissel
Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
title Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
title_full Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
title_fullStr Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
title_full_unstemmed Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
title_short Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
title_sort barnehagebasert kompetanseutvikling -- en kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
barnehage
ledelse
utvikling
motivasjon
kompetanse
forankring
involvering
barnehagebasert kompetanseutvikling
PED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
barnehage
ledelse
utvikling
motivasjon
kompetanse
forankring
involvering
barnehagebasert kompetanseutvikling
PED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/13673