Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesse...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/13660 |
_version_ | 1829305831981580288 |
---|---|
author | Skogstad, Hege Therese |
author_facet | Skogstad, Hege Therese |
author_sort | Skogstad, Hege Therese |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning og vi vet at fonologisk bevissthet påvirker utviklingen av leseferdigheter (Caravolas, et al., 2012; Snowling & Melby-Lervåg, 2016). Forskning viser også at fonologisk bevissthet predikerer senere aritmetiske ferdigheter (Hecht, Torgeson, Wagner, & Rashotte, 2001; Krajewski & Schneider, 2009). Denne studien er skrevet i tilknytning til The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD), ved UiT Norges Arktiske universitet. Undersøkelsen har et kvantitativt, ikke-eksperimentelt, longitudinelt design, der data fra TLD benyttes. Formålet med studien er todelt. Første del fokuserer på graden av komorbiditet mellom lesevansker og matematikkvansker. Andre del innebærer å undersøke om fonologiske ferdigheter påvirker aritmetiske ferdigheter på 2.trinn. Resultatene fra de ulike testene er analysert for gruppeforskjeller gjennom en uavhengig t-test. Prevalens er analysert og det er gjort hierarkisk multiple regresjonsanalyser der det er kontrollert for tallforståelse og språkforståelse. Resultatene viser at det ikke er signifikante gruppeforskjeller i verken lesing, addisjon eller subtraksjon. Effektstørrelsen for variasjonen mellom gruppene i addisjon og subtraksjon er liten og i kontrollgruppens favør. Når det kontrolleres for tallforståelse og språkforståelse forklarer ikke fonologisk bevissthet signifikant unik variasjon i aritmetikk. Effektstørrelsen er i tillegg svært liten. Imidlertid forklarer tallforståelse en større variasjon når det gjelder aritmetiske ferdigheter. Basert på resultat fra denne undersøkelsen kan vi slå fast at fonologisk bevissthet ikke predikerer senere aritmetiske ferdigheter. ... |
format | Master Thesis |
genre | Arktis* Tromsø |
genre_facet | Arktis* Tromsø |
geographic | Melby Tromsø |
geographic_facet | Melby Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13660 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(9.832,9.832,63.206,63.206) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/13660 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2018 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13660 2025-04-13T14:15:28+00:00 Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing Skogstad, Hege Therese 2018-05-14 https://hdl.handle.net/10037/13660 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13660 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 komorbiditet aritmetikk dysleksi matematikkvansker fonologisk bevissthet fonologiske prosesseringsferdigheter The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia leseferdigheter matematikkferdigheter PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning og vi vet at fonologisk bevissthet påvirker utviklingen av leseferdigheter (Caravolas, et al., 2012; Snowling & Melby-Lervåg, 2016). Forskning viser også at fonologisk bevissthet predikerer senere aritmetiske ferdigheter (Hecht, Torgeson, Wagner, & Rashotte, 2001; Krajewski & Schneider, 2009). Denne studien er skrevet i tilknytning til The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD), ved UiT Norges Arktiske universitet. Undersøkelsen har et kvantitativt, ikke-eksperimentelt, longitudinelt design, der data fra TLD benyttes. Formålet med studien er todelt. Første del fokuserer på graden av komorbiditet mellom lesevansker og matematikkvansker. Andre del innebærer å undersøke om fonologiske ferdigheter påvirker aritmetiske ferdigheter på 2.trinn. Resultatene fra de ulike testene er analysert for gruppeforskjeller gjennom en uavhengig t-test. Prevalens er analysert og det er gjort hierarkisk multiple regresjonsanalyser der det er kontrollert for tallforståelse og språkforståelse. Resultatene viser at det ikke er signifikante gruppeforskjeller i verken lesing, addisjon eller subtraksjon. Effektstørrelsen for variasjonen mellom gruppene i addisjon og subtraksjon er liten og i kontrollgruppens favør. Når det kontrolleres for tallforståelse og språkforståelse forklarer ikke fonologisk bevissthet signifikant unik variasjon i aritmetikk. Effektstørrelsen er i tillegg svært liten. Imidlertid forklarer tallforståelse en større variasjon når det gjelder aritmetiske ferdigheter. Basert på resultat fra denne undersøkelsen kan vi slå fast at fonologisk bevissthet ikke predikerer senere aritmetiske ferdigheter. ... Master Thesis Arktis* Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Melby ENVELOPE(9.832,9.832,63.206,63.206) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 komorbiditet aritmetikk dysleksi matematikkvansker fonologisk bevissthet fonologiske prosesseringsferdigheter The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia leseferdigheter matematikkferdigheter PED-3901 Skogstad, Hege Therese Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing |
title | Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing |
title_full | Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing |
title_fullStr | Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing |
title_full_unstemmed | Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing |
title_short | Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing |
title_sort | matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. en kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 komorbiditet aritmetikk dysleksi matematikkvansker fonologisk bevissthet fonologiske prosesseringsferdigheter The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia leseferdigheter matematikkferdigheter PED-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 komorbiditet aritmetikk dysleksi matematikkvansker fonologisk bevissthet fonologiske prosesseringsferdigheter The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia leseferdigheter matematikkferdigheter PED-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/13660 |