Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing

Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skogstad, Hege Therese
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13660
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13660
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13660 2023-05-15T15:25:09+02:00 Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing Skogstad, Hege Therese 2018-05-14 https://hdl.handle.net/10037/13660 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13660 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 komorbiditet aritmetikk dysleksi matematikkvansker fonologisk bevissthet fonologiske prosesseringsferdigheter The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia leseferdigheter matematikkferdigheter PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:05Z Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning og vi vet at fonologisk bevissthet påvirker utviklingen av leseferdigheter (Caravolas, et al., 2012; Snowling & Melby-Lervåg, 2016). Forskning viser også at fonologisk bevissthet predikerer senere aritmetiske ferdigheter (Hecht, Torgeson, Wagner, & Rashotte, 2001; Krajewski & Schneider, 2009). Denne studien er skrevet i tilknytning til The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD), ved UiT Norges Arktiske universitet. Undersøkelsen har et kvantitativt, ikke-eksperimentelt, longitudinelt design, der data fra TLD benyttes. Formålet med studien er todelt. Første del fokuserer på graden av komorbiditet mellom lesevansker og matematikkvansker. Andre del innebærer å undersøke om fonologiske ferdigheter påvirker aritmetiske ferdigheter på 2.trinn. Resultatene fra de ulike testene er analysert for gruppeforskjeller gjennom en uavhengig t-test. Prevalens er analysert og det er gjort hierarkisk multiple regresjonsanalyser der det er kontrollert for tallforståelse og språkforståelse. Resultatene viser at det ikke er signifikante gruppeforskjeller i verken lesing, addisjon eller subtraksjon. Effektstørrelsen for variasjonen mellom gruppene i addisjon og subtraksjon er liten og i kontrollgruppens favør. Når det kontrolleres for tallforståelse og språkforståelse forklarer ikke fonologisk bevissthet signifikant unik variasjon i aritmetikk. Effektstørrelsen er i tillegg svært liten. Imidlertid forklarer tallforståelse en større variasjon når det gjelder aritmetiske ferdigheter. Basert på resultat fra denne undersøkelsen kan vi slå fast at fonologisk bevissthet ikke predikerer senere aritmetiske ferdigheter. Tallforståelse er det viktigste for både addisjon og subtraksjon, noe som er i tråd med tidligere forskning (Moll, Snowling, Göbel, & Hulme, 2015). Vanskene innen lesing og aritmetikk opptrer samtidig hos elever og forekomsten når det gjelder aritmetiske vansker hos elever i risikogruppen ligger på 2-7 %. Dette er i samsvar med estimat fra tidligere forskning på komorbiditet (Ostad, 2010). Master Thesis Arktis* Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Melby ENVELOPE(9.832,9.832,63.206,63.206) Ostad ENVELOPE(13.679,13.679,68.217,68.217) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
komorbiditet
aritmetikk
dysleksi
matematikkvansker
fonologisk bevissthet
fonologiske prosesseringsferdigheter
The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia
leseferdigheter
matematikkferdigheter
PED-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
komorbiditet
aritmetikk
dysleksi
matematikkvansker
fonologisk bevissthet
fonologiske prosesseringsferdigheter
The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia
leseferdigheter
matematikkferdigheter
PED-3901
Skogstad, Hege Therese
Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
komorbiditet
aritmetikk
dysleksi
matematikkvansker
fonologisk bevissthet
fonologiske prosesseringsferdigheter
The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia
leseferdigheter
matematikkferdigheter
PED-3901
description Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning og vi vet at fonologisk bevissthet påvirker utviklingen av leseferdigheter (Caravolas, et al., 2012; Snowling & Melby-Lervåg, 2016). Forskning viser også at fonologisk bevissthet predikerer senere aritmetiske ferdigheter (Hecht, Torgeson, Wagner, & Rashotte, 2001; Krajewski & Schneider, 2009). Denne studien er skrevet i tilknytning til The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD), ved UiT Norges Arktiske universitet. Undersøkelsen har et kvantitativt, ikke-eksperimentelt, longitudinelt design, der data fra TLD benyttes. Formålet med studien er todelt. Første del fokuserer på graden av komorbiditet mellom lesevansker og matematikkvansker. Andre del innebærer å undersøke om fonologiske ferdigheter påvirker aritmetiske ferdigheter på 2.trinn. Resultatene fra de ulike testene er analysert for gruppeforskjeller gjennom en uavhengig t-test. Prevalens er analysert og det er gjort hierarkisk multiple regresjonsanalyser der det er kontrollert for tallforståelse og språkforståelse. Resultatene viser at det ikke er signifikante gruppeforskjeller i verken lesing, addisjon eller subtraksjon. Effektstørrelsen for variasjonen mellom gruppene i addisjon og subtraksjon er liten og i kontrollgruppens favør. Når det kontrolleres for tallforståelse og språkforståelse forklarer ikke fonologisk bevissthet signifikant unik variasjon i aritmetikk. Effektstørrelsen er i tillegg svært liten. Imidlertid forklarer tallforståelse en større variasjon når det gjelder aritmetiske ferdigheter. Basert på resultat fra denne undersøkelsen kan vi slå fast at fonologisk bevissthet ikke predikerer senere aritmetiske ferdigheter. Tallforståelse er det viktigste for både addisjon og subtraksjon, noe som er i tråd med tidligere forskning (Moll, Snowling, Göbel, & Hulme, 2015). Vanskene innen lesing og aritmetikk opptrer samtidig hos elever og forekomsten når det gjelder aritmetiske vansker hos elever i risikogruppen ligger på 2-7 %. Dette er i samsvar med estimat fra tidligere forskning på komorbiditet (Ostad, 2010).
format Master Thesis
author Skogstad, Hege Therese
author_facet Skogstad, Hege Therese
author_sort Skogstad, Hege Therese
title Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
title_short Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
title_full Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
title_fullStr Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
title_full_unstemmed Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
title_sort matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. en kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/13660
long_lat ENVELOPE(9.832,9.832,63.206,63.206)
ENVELOPE(13.679,13.679,68.217,68.217)
geographic Melby
Ostad
Tromsø
geographic_facet Melby
Ostad
Tromsø
genre Arktis*
Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13660
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766355810639675392