Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv e...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/13146 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13146 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13146 2023-05-15T16:13:46+02:00 Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning Thoresen, Birgitte Jørstad 2018-05-15 https://hdl.handle.net/10037/13146 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13146 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 Faktadominans Samfunnsfag Lærebokdominans Tidsknapphet Samfunnsfagdidaktikk VDP::Social science: 200::Sociology: 220 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SOS-3981 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:02Z Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv er forståelig, men hvilke bruksområder og betydning det har for samfunnsfag er ikke like tydelig. Hypotesen for studien har vært at det finnes en faktadominans i samfunnsfag. Denne skal prøves å bevises eller motbevises gjennom empirisk datamateriale, teori og tidligere forskning. Studiens hensikt er å vise hva faktadominans er, hvordan det kan utarte seg i samfunnsfagundervisning- og vurdering og hvilke faktorer som kan være med på å styrke eller svekke denne dominansen, om den i det hele tatt finnes. For å kunne belyse dette temaet er det blitt valgt en kvalitativ tilnærming. Dette for å kunne gå i dybden av temaet heller enn i bredden. Målet med denne oppgaven er ikke å generalisere funn til større enheter, men å gi en forståelse av hvilke metoder, begrunnelser og årsaker som ligger til grunn for en faktadominans, både i og utenfor læreres makt. Tre lærere på to ulike videregående skoler i Finnmark har blitt intervjuet, observert og gitt tilgang på ulike vurderingseksempler fra deres yrkeskarriere. Det teoretiske rammeverket baserer seg primært på de ulike faktorene knyttet opp til faktadominansen, derav lærebøker, læreplanens ulike deler, tidsknapphet samt læreres ulike undervisnings- og vurderingsmetoder. Teori og tidligere forskning, sammen med det empiriske materialet, forsøker å vise hvordan ulike faktorer kan være med på å styrke eller svekke en eventuell faktadominans. Oppgaven har dermed blant annet en hermeneutisk og hypotetisk-deduktiv tilnærming, for å vise at det er nødvendig å se begrepet faktadominans som en helhet sammen med mange andre elementer som kan støtte opp eller motbevise den opprinnelige hovedhypotesen. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 Faktadominans Samfunnsfag Lærebokdominans Tidsknapphet Samfunnsfagdidaktikk VDP::Social science: 200::Sociology: 220 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SOS-3981 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 Faktadominans Samfunnsfag Lærebokdominans Tidsknapphet Samfunnsfagdidaktikk VDP::Social science: 200::Sociology: 220 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SOS-3981 Thoresen, Birgitte Jørstad Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 Faktadominans Samfunnsfag Lærebokdominans Tidsknapphet Samfunnsfagdidaktikk VDP::Social science: 200::Sociology: 220 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SOS-3981 |
description |
Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv er forståelig, men hvilke bruksområder og betydning det har for samfunnsfag er ikke like tydelig. Hypotesen for studien har vært at det finnes en faktadominans i samfunnsfag. Denne skal prøves å bevises eller motbevises gjennom empirisk datamateriale, teori og tidligere forskning. Studiens hensikt er å vise hva faktadominans er, hvordan det kan utarte seg i samfunnsfagundervisning- og vurdering og hvilke faktorer som kan være med på å styrke eller svekke denne dominansen, om den i det hele tatt finnes. For å kunne belyse dette temaet er det blitt valgt en kvalitativ tilnærming. Dette for å kunne gå i dybden av temaet heller enn i bredden. Målet med denne oppgaven er ikke å generalisere funn til større enheter, men å gi en forståelse av hvilke metoder, begrunnelser og årsaker som ligger til grunn for en faktadominans, både i og utenfor læreres makt. Tre lærere på to ulike videregående skoler i Finnmark har blitt intervjuet, observert og gitt tilgang på ulike vurderingseksempler fra deres yrkeskarriere. Det teoretiske rammeverket baserer seg primært på de ulike faktorene knyttet opp til faktadominansen, derav lærebøker, læreplanens ulike deler, tidsknapphet samt læreres ulike undervisnings- og vurderingsmetoder. Teori og tidligere forskning, sammen med det empiriske materialet, forsøker å vise hvordan ulike faktorer kan være med på å styrke eller svekke en eventuell faktadominans. Oppgaven har dermed blant annet en hermeneutisk og hypotetisk-deduktiv tilnærming, for å vise at det er nødvendig å se begrepet faktadominans som en helhet sammen med mange andre elementer som kan støtte opp eller motbevise den opprinnelige hovedhypotesen. |
format |
Master Thesis |
author |
Thoresen, Birgitte Jørstad |
author_facet |
Thoresen, Birgitte Jørstad |
author_sort |
Thoresen, Birgitte Jørstad |
title |
Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning |
title_short |
Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning |
title_full |
Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning |
title_fullStr |
Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning |
title_full_unstemmed |
Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning |
title_sort |
faktadominans i samfunnsfag. en studie av et forståelig begrep med ukjent betydning |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2018 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/13146 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Finnes |
geographic_facet |
Finnes |
genre |
Finnmark Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Finnmark |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/13146 |
op_rights |
openAccess Copyright 2018 The Author(s) |
_version_ |
1765999611850260480 |