Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning

Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Thoresen, Birgitte Jørstad
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13146
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13146
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13146 2023-05-15T16:13:46+02:00 Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning Thoresen, Birgitte Jørstad 2018-05-15 https://hdl.handle.net/10037/13146 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13146 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 Faktadominans Samfunnsfag Lærebokdominans Tidsknapphet Samfunnsfagdidaktikk VDP::Social science: 200::Sociology: 220 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SOS-3981 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:02Z Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv er forståelig, men hvilke bruksområder og betydning det har for samfunnsfag er ikke like tydelig. Hypotesen for studien har vært at det finnes en faktadominans i samfunnsfag. Denne skal prøves å bevises eller motbevises gjennom empirisk datamateriale, teori og tidligere forskning. Studiens hensikt er å vise hva faktadominans er, hvordan det kan utarte seg i samfunnsfagundervisning- og vurdering og hvilke faktorer som kan være med på å styrke eller svekke denne dominansen, om den i det hele tatt finnes. For å kunne belyse dette temaet er det blitt valgt en kvalitativ tilnærming. Dette for å kunne gå i dybden av temaet heller enn i bredden. Målet med denne oppgaven er ikke å generalisere funn til større enheter, men å gi en forståelse av hvilke metoder, begrunnelser og årsaker som ligger til grunn for en faktadominans, både i og utenfor læreres makt. Tre lærere på to ulike videregående skoler i Finnmark har blitt intervjuet, observert og gitt tilgang på ulike vurderingseksempler fra deres yrkeskarriere. Det teoretiske rammeverket baserer seg primært på de ulike faktorene knyttet opp til faktadominansen, derav lærebøker, læreplanens ulike deler, tidsknapphet samt læreres ulike undervisnings- og vurderingsmetoder. Teori og tidligere forskning, sammen med det empiriske materialet, forsøker å vise hvordan ulike faktorer kan være med på å styrke eller svekke en eventuell faktadominans. Oppgaven har dermed blant annet en hermeneutisk og hypotetisk-deduktiv tilnærming, for å vise at det er nødvendig å se begrepet faktadominans som en helhet sammen med mange andre elementer som kan støtte opp eller motbevise den opprinnelige hovedhypotesen. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
Faktadominans
Samfunnsfag
Lærebokdominans
Tidsknapphet
Samfunnsfagdidaktikk
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
SOS-3981
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
Faktadominans
Samfunnsfag
Lærebokdominans
Tidsknapphet
Samfunnsfagdidaktikk
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
SOS-3981
Thoresen, Birgitte Jørstad
Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220
Faktadominans
Samfunnsfag
Lærebokdominans
Tidsknapphet
Samfunnsfagdidaktikk
VDP::Social science: 200::Sociology: 220
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
SOS-3981
description Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv er forståelig, men hvilke bruksområder og betydning det har for samfunnsfag er ikke like tydelig. Hypotesen for studien har vært at det finnes en faktadominans i samfunnsfag. Denne skal prøves å bevises eller motbevises gjennom empirisk datamateriale, teori og tidligere forskning. Studiens hensikt er å vise hva faktadominans er, hvordan det kan utarte seg i samfunnsfagundervisning- og vurdering og hvilke faktorer som kan være med på å styrke eller svekke denne dominansen, om den i det hele tatt finnes. For å kunne belyse dette temaet er det blitt valgt en kvalitativ tilnærming. Dette for å kunne gå i dybden av temaet heller enn i bredden. Målet med denne oppgaven er ikke å generalisere funn til større enheter, men å gi en forståelse av hvilke metoder, begrunnelser og årsaker som ligger til grunn for en faktadominans, både i og utenfor læreres makt. Tre lærere på to ulike videregående skoler i Finnmark har blitt intervjuet, observert og gitt tilgang på ulike vurderingseksempler fra deres yrkeskarriere. Det teoretiske rammeverket baserer seg primært på de ulike faktorene knyttet opp til faktadominansen, derav lærebøker, læreplanens ulike deler, tidsknapphet samt læreres ulike undervisnings- og vurderingsmetoder. Teori og tidligere forskning, sammen med det empiriske materialet, forsøker å vise hvordan ulike faktorer kan være med på å styrke eller svekke en eventuell faktadominans. Oppgaven har dermed blant annet en hermeneutisk og hypotetisk-deduktiv tilnærming, for å vise at det er nødvendig å se begrepet faktadominans som en helhet sammen med mange andre elementer som kan støtte opp eller motbevise den opprinnelige hovedhypotesen.
format Master Thesis
author Thoresen, Birgitte Jørstad
author_facet Thoresen, Birgitte Jørstad
author_sort Thoresen, Birgitte Jørstad
title Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
title_short Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
title_full Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
title_fullStr Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
title_full_unstemmed Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
title_sort faktadominans i samfunnsfag. en studie av et forståelig begrep med ukjent betydning
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/13146
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13146
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1765999611850260480