Geofaglig kunnskap og holdninger til norsk petroleumsnæring. En casestudie av Alta/Gohta

Denne oppgaven har som hovedfokus å belyse holdninger og geofaglig kunnskap knyttet til norsk petroleumsnæring. Oppgaven tar utgangspunkt i olje- og gassfunnene Alta/Gohta i Barentshavet. Et geofaglig litteraturstudie har blitt gjennomført for å oppnå en forståelse av funnenes geologi og særegenhete...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Forsberg, Mariann
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13040
Description
Summary:Denne oppgaven har som hovedfokus å belyse holdninger og geofaglig kunnskap knyttet til norsk petroleumsnæring. Oppgaven tar utgangspunkt i olje- og gassfunnene Alta/Gohta i Barentshavet. Et geofaglig litteraturstudie har blitt gjennomført for å oppnå en forståelse av funnenes geologi og særegenheter. Intervjuer med norsk petroleumsnærings hovedaktører; olje- og energidepartementet, oljedirektoratet, operatørselskaper representert ved Lundin Norway og nyhetsmedier representert ved nettavisen enerWE, har blitt gjennomført for å undersøke deres kommunikasjonsstrategier og målgrupper. En spørreundersøkelse ble opprettet med mål om å utforske elementene tillit og engasjement til norsk petroleumsnæring og kunnskapsnivået knyttet til Alta/Gohta. Spørreundersøkelsen ble spredt via sosiale medier, en gateundersøkelse i Tromsø sentrum og på e-post til deltakerne ved årets OG21-forum, og det ble innhentet totalt 337 responser på spørreundersøkelsen. Intervjuene av aktørene og resultatene av spørreundersøkelsen danner hovedgrunnlaget for analysene gjort i denne studien. Et av hovedfunnene er at tillit til norsk petroleumsnæring og det generelle geofaglige kunnskapsnivå er sterkt knyttet til om man har en personlig tilknytning til næringen eller ikke, uavhengig av alder. En del av oppgavens konklusjon er knyttet til forbedringspotensialet aktørene har med hensyn til formidling, for eksempel ved mer målrettet kommunikasjon aktivt rettet mot de grupper som ikke er involvert i bransjen.