Brukererfaringer ved Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk SANKS (Samisk nasjonalt kompetansesenter- psykisk helsevern og rus). En spørreundersøkelse blant foresatte til pasienter innskrevet i perioden 2013 til 2015

Formålet med oppgaven var å undersøke hvilke erfaringer foresatte, som har hatt barn til behandling ved BUP-SANKS, har hatt med det tilbudet som de har mottatt. Det ble undersøkt om det var forskjeller i brukererfaringer mellom ulike undergrupper av utvalget fordelt på familiens språkbakgrunn og pas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hay, Maiken
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12976
Description
Summary:Formålet med oppgaven var å undersøke hvilke erfaringer foresatte, som har hatt barn til behandling ved BUP-SANKS, har hatt med det tilbudet som de har mottatt. Det ble undersøkt om det var forskjeller i brukererfaringer mellom ulike undergrupper av utvalget fordelt på familiens språkbakgrunn og pasientens alder. I tillegg ble det undersøkt hvordan den samiskspråklige gruppen hadde opplevd den språklige tilpasningen og kultursensitiviteten i behandlingen. Metoder: I dette prosjektet ble det valgt kvantitativ metode i form av en spørreskjemaundersøkelse. Informantene i undersøkelsen var foresatte som hadde hatt barn til behandling ved BUP-SANKS i perioden august 2013 til juli 2015. ANOVA ble anvendt for å undersøke om det var forskjeller i brukererfaringer mellom språk- og aldersgruppene. Resultater: De foresatte var generelt fornøyde med både tilbudet og behandlingen som de hadde mottatt. «Relasjon til behandler» og «Informasjon/medbestemmelse» fikk henholdsvis høyest og lavest gjennomsnittskår av de tre indeksene. Det var få og ingen signifikante forskjeller i brukererfaringer mellom henholdsvis språk- og aldersgruppene. Konklusjoner: Foresatte rapporterte gjennomgående positive erfaringer med tjenestetilbudet. I tråd med resultatene fra andre norske studier, er informasjonen og medbestemmelse et område av tjenesten som bør forbedres. Ved en senere brukererfaringsundersøkelse vil det være viktig å utarbeide spørsmål som er valide nok til å måle den språklige og kulturelle tilpasningen i behandlingen.