Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?

Tema i oppgaven kan plasseres innenfor organisasjonsteorien, nærmere bestemt innenfor læring i organisasjoner og den lærende organisasjonen. Jeg skal se om mål TKE hadde før samlokaliseringen har blitt oppnådd innenfor disse områdene. Videre vil jeg se på om, eller i hvilken grad TKE er en lærende o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Erik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2007
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1265
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1265
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1265 2024-06-02T08:15:19+00:00 Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon? Johnsen, Erik 2007-11-15 2064 bytes 552040 bytes text/plain application/pdf https://hdl.handle.net/10037/1265 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1265 URN:NBN:no-uit_munin_1085 openAccess Copyright 2007 The Author(s) kunnskap organisatorisk hukommelse organisatorisk læring den lærende organisasjonen læring i organisasjoner VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 SVF-3910 Master thesis Mastergradsoppgave 2007 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Tema i oppgaven kan plasseres innenfor organisasjonsteorien, nærmere bestemt innenfor læring i organisasjoner og den lærende organisasjonen. Jeg skal se om mål TKE hadde før samlokaliseringen har blitt oppnådd innenfor disse områdene. Videre vil jeg se på om, eller i hvilken grad TKE er en lærende organisasjon. Foregår det noe som helst læring på organisasjonsnivået, eller skjer dette bare på individnivået. Oppgaven bygger på et teoretisk grunnlag, med teoriene til organisasjonsteoretikerne Senge og Huber sentralt innen den lærende organisasjonen, og Walsh og Ungson sine teorier om fem ulike lagringsbåser for organisatorisk hukommelse. Studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming, ved at jeg har intervjuet syv personer i fra forskjellige faggrupper i Tromsø kommune Eiendom, og i tillegg har jeg sammenlignet disse data med rapporten ”Eiendom: Tidsbruk, egenvurdering og brukervurderinger” som er utgitt av NORUT Samfunnsforskning. Målet med sammenslåingen var å oppnå en enhetlig og forutsigelig styring og samordning av kommunens sentrale utbyggings- og forvaltningsressurser knyttet til bygg og eiendom, vann, avløp og renovasjon, samt park og veg gjennom å samle fagområdene i en og samme enhet. Studien viser at Tromsø kommune Eiendom i all hovedsak har oppnådd de synergieffekter som forhåndsrapporten forutsatte, men Tromsø kommune Eiendom fortsatt har mange utfordringer å overkomme før de med rette kan kalle seg en lærende organisasjon. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Kalle ENVELOPE(14.340,14.340,68.187,68.187) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic kunnskap
organisatorisk hukommelse
organisatorisk læring
den lærende organisasjonen
læring i organisasjoner
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
SVF-3910
spellingShingle kunnskap
organisatorisk hukommelse
organisatorisk læring
den lærende organisasjonen
læring i organisasjoner
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
SVF-3910
Johnsen, Erik
Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?
topic_facet kunnskap
organisatorisk hukommelse
organisatorisk læring
den lærende organisasjonen
læring i organisasjoner
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
SVF-3910
description Tema i oppgaven kan plasseres innenfor organisasjonsteorien, nærmere bestemt innenfor læring i organisasjoner og den lærende organisasjonen. Jeg skal se om mål TKE hadde før samlokaliseringen har blitt oppnådd innenfor disse områdene. Videre vil jeg se på om, eller i hvilken grad TKE er en lærende organisasjon. Foregår det noe som helst læring på organisasjonsnivået, eller skjer dette bare på individnivået. Oppgaven bygger på et teoretisk grunnlag, med teoriene til organisasjonsteoretikerne Senge og Huber sentralt innen den lærende organisasjonen, og Walsh og Ungson sine teorier om fem ulike lagringsbåser for organisatorisk hukommelse. Studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming, ved at jeg har intervjuet syv personer i fra forskjellige faggrupper i Tromsø kommune Eiendom, og i tillegg har jeg sammenlignet disse data med rapporten ”Eiendom: Tidsbruk, egenvurdering og brukervurderinger” som er utgitt av NORUT Samfunnsforskning. Målet med sammenslåingen var å oppnå en enhetlig og forutsigelig styring og samordning av kommunens sentrale utbyggings- og forvaltningsressurser knyttet til bygg og eiendom, vann, avløp og renovasjon, samt park og veg gjennom å samle fagområdene i en og samme enhet. Studien viser at Tromsø kommune Eiendom i all hovedsak har oppnådd de synergieffekter som forhåndsrapporten forutsatte, men Tromsø kommune Eiendom fortsatt har mange utfordringer å overkomme før de med rette kan kalle seg en lærende organisasjon.
format Master Thesis
author Johnsen, Erik
author_facet Johnsen, Erik
author_sort Johnsen, Erik
title Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?
title_short Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?
title_full Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?
title_fullStr Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?
title_full_unstemmed Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?
title_sort tromsø kommune eiendom : en lærende organisasjon?
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2007
url https://hdl.handle.net/10037/1265
long_lat ENVELOPE(14.340,14.340,68.187,68.187)
geographic Kalle
Tromsø
geographic_facet Kalle
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1265
URN:NBN:no-uit_munin_1085
op_rights openAccess
Copyright 2007 The Author(s)
_version_ 1800739445532524544