Tromsø kommune Eiendom : en lærende organisasjon?

Tema i oppgaven kan plasseres innenfor organisasjonsteorien, nærmere bestemt innenfor læring i organisasjoner og den lærende organisasjonen. Jeg skal se om mål TKE hadde før samlokaliseringen har blitt oppnådd innenfor disse områdene. Videre vil jeg se på om, eller i hvilken grad TKE er en lærende o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johnsen, Erik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2007
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1265
Description
Summary:Tema i oppgaven kan plasseres innenfor organisasjonsteorien, nærmere bestemt innenfor læring i organisasjoner og den lærende organisasjonen. Jeg skal se om mål TKE hadde før samlokaliseringen har blitt oppnådd innenfor disse områdene. Videre vil jeg se på om, eller i hvilken grad TKE er en lærende organisasjon. Foregår det noe som helst læring på organisasjonsnivået, eller skjer dette bare på individnivået. Oppgaven bygger på et teoretisk grunnlag, med teoriene til organisasjonsteoretikerne Senge og Huber sentralt innen den lærende organisasjonen, og Walsh og Ungson sine teorier om fem ulike lagringsbåser for organisatorisk hukommelse. Studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming, ved at jeg har intervjuet syv personer i fra forskjellige faggrupper i Tromsø kommune Eiendom, og i tillegg har jeg sammenlignet disse data med rapporten ”Eiendom: Tidsbruk, egenvurdering og brukervurderinger” som er utgitt av NORUT Samfunnsforskning. Målet med sammenslåingen var å oppnå en enhetlig og forutsigelig styring og samordning av kommunens sentrale utbyggings- og forvaltningsressurser knyttet til bygg og eiendom, vann, avløp og renovasjon, samt park og veg gjennom å samle fagområdene i en og samme enhet. Studien viser at Tromsø kommune Eiendom i all hovedsak har oppnådd de synergieffekter som forhåndsrapporten forutsatte, men Tromsø kommune Eiendom fortsatt har mange utfordringer å overkomme før de med rette kan kalle seg en lærende organisasjon.