Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation
Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-bar...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/12633 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12633 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12633 2023-05-15T18:34:23+02:00 Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation Fundingsrud, Siri Høylo Myrvang, Maja 2017-04-27 https://hdl.handle.net/10037/12633 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12633 openAccess Copyright 2017 The Author(s) NBO implementering arbeidsmetode samspill VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 VDP::Social science: 200::Psychology: 260 PSY-2901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:55Z Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-barselomsorgen og forebyggende helsetjenester i Tromsø. Implementering av nye metoder i helsevesenet har vist seg å være utfordrende. Basert på kvalitative metoder har studien benyttet seg av sosio-narrative intervju og visuelt materiale for å undersøke helsepersonells erfaringer med opplæring i og bruk av NBO. Funnene er basert på 11 deltakere som ble intervjuet og bedt om å tegne deres erfaringer med bruk av NBO som metode. Våre funn viser at helsepersonell så en positiv endring i relasjonen mellom foreldre og barn ved bruk av NBO. Funnene viser også at metoden er fleksibel og i tråd med egen profesjonsforståelse. Organisatoriske aspekter, slik som dårlig forankring i ledelse og begrenset tid var hemmende faktorer for implementering av NBO i ordinær praksis. Mangel på forkunnskap, og en opplevelse av at metoden ikke var nyttig for den aktuelle målgruppen var faktorer som også virket inn på implementeringsprosessen. Studiens implikasjoner for videre implementering blir diskutert. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
NBO implementering arbeidsmetode samspill VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 VDP::Social science: 200::Psychology: 260 PSY-2901 |
spellingShingle |
NBO implementering arbeidsmetode samspill VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 VDP::Social science: 200::Psychology: 260 PSY-2901 Fundingsrud, Siri Høylo Myrvang, Maja Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation |
topic_facet |
NBO implementering arbeidsmetode samspill VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 VDP::Social science: 200::Psychology: 260 PSY-2901 |
description |
Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-barselomsorgen og forebyggende helsetjenester i Tromsø. Implementering av nye metoder i helsevesenet har vist seg å være utfordrende. Basert på kvalitative metoder har studien benyttet seg av sosio-narrative intervju og visuelt materiale for å undersøke helsepersonells erfaringer med opplæring i og bruk av NBO. Funnene er basert på 11 deltakere som ble intervjuet og bedt om å tegne deres erfaringer med bruk av NBO som metode. Våre funn viser at helsepersonell så en positiv endring i relasjonen mellom foreldre og barn ved bruk av NBO. Funnene viser også at metoden er fleksibel og i tråd med egen profesjonsforståelse. Organisatoriske aspekter, slik som dårlig forankring i ledelse og begrenset tid var hemmende faktorer for implementering av NBO i ordinær praksis. Mangel på forkunnskap, og en opplevelse av at metoden ikke var nyttig for den aktuelle målgruppen var faktorer som også virket inn på implementeringsprosessen. Studiens implikasjoner for videre implementering blir diskutert. |
format |
Master Thesis |
author |
Fundingsrud, Siri Høylo Myrvang, Maja |
author_facet |
Fundingsrud, Siri Høylo Myrvang, Maja |
author_sort |
Fundingsrud, Siri Høylo |
title |
Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation |
title_short |
Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation |
title_full |
Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation |
title_fullStr |
Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation |
title_full_unstemmed |
Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation |
title_sort |
fra kunnskap til handling. en kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med newborn behavioral observation |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2017 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/12633 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/12633 |
op_rights |
openAccess Copyright 2017 The Author(s) |
_version_ |
1766219108920066048 |