Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation

Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-bar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fundingsrud, Siri Høylo, Myrvang, Maja
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
NBO
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12633
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12633
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12633 2023-05-15T18:34:23+02:00 Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation Fundingsrud, Siri Høylo Myrvang, Maja 2017-04-27 https://hdl.handle.net/10037/12633 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12633 openAccess Copyright 2017 The Author(s) NBO implementering arbeidsmetode samspill VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 VDP::Social science: 200::Psychology: 260 PSY-2901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:55Z Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-barselomsorgen og forebyggende helsetjenester i Tromsø. Implementering av nye metoder i helsevesenet har vist seg å være utfordrende. Basert på kvalitative metoder har studien benyttet seg av sosio-narrative intervju og visuelt materiale for å undersøke helsepersonells erfaringer med opplæring i og bruk av NBO. Funnene er basert på 11 deltakere som ble intervjuet og bedt om å tegne deres erfaringer med bruk av NBO som metode. Våre funn viser at helsepersonell så en positiv endring i relasjonen mellom foreldre og barn ved bruk av NBO. Funnene viser også at metoden er fleksibel og i tråd med egen profesjonsforståelse. Organisatoriske aspekter, slik som dårlig forankring i ledelse og begrenset tid var hemmende faktorer for implementering av NBO i ordinær praksis. Mangel på forkunnskap, og en opplevelse av at metoden ikke var nyttig for den aktuelle målgruppen var faktorer som også virket inn på implementeringsprosessen. Studiens implikasjoner for videre implementering blir diskutert. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic NBO
implementering
arbeidsmetode
samspill
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
PSY-2901
spellingShingle NBO
implementering
arbeidsmetode
samspill
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
PSY-2901
Fundingsrud, Siri Høylo
Myrvang, Maja
Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation
topic_facet NBO
implementering
arbeidsmetode
samspill
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260
VDP::Social science: 200::Psychology: 260
PSY-2901
description Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-barselomsorgen og forebyggende helsetjenester i Tromsø. Implementering av nye metoder i helsevesenet har vist seg å være utfordrende. Basert på kvalitative metoder har studien benyttet seg av sosio-narrative intervju og visuelt materiale for å undersøke helsepersonells erfaringer med opplæring i og bruk av NBO. Funnene er basert på 11 deltakere som ble intervjuet og bedt om å tegne deres erfaringer med bruk av NBO som metode. Våre funn viser at helsepersonell så en positiv endring i relasjonen mellom foreldre og barn ved bruk av NBO. Funnene viser også at metoden er fleksibel og i tråd med egen profesjonsforståelse. Organisatoriske aspekter, slik som dårlig forankring i ledelse og begrenset tid var hemmende faktorer for implementering av NBO i ordinær praksis. Mangel på forkunnskap, og en opplevelse av at metoden ikke var nyttig for den aktuelle målgruppen var faktorer som også virket inn på implementeringsprosessen. Studiens implikasjoner for videre implementering blir diskutert.
format Master Thesis
author Fundingsrud, Siri Høylo
Myrvang, Maja
author_facet Fundingsrud, Siri Høylo
Myrvang, Maja
author_sort Fundingsrud, Siri Høylo
title Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation
title_short Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation
title_full Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation
title_fullStr Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation
title_full_unstemmed Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation
title_sort fra kunnskap til handling. en kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med newborn behavioral observation
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2017
url https://hdl.handle.net/10037/12633
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12633
op_rights openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
_version_ 1766219108920066048