Fra kunnskap til handling. En kvalitativ studie av helsepersonells erfaringer med Newborn Behavioral Observation

Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-bar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fundingsrud, Siri Høylo, Myrvang, Maja
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
NBO
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12633
Description
Summary:Våren 2015 startet 27 deltakere fra ulike helseprofesjoner i Tromsø på en opplæring i Newborn Behavioral Observation (NBO) som et ledd i forskningsprosjektet «God Start for Små i Nord». NBO er en metode som skal styrke relasjonen mellom foreldre og spedbarnet. Målet var å implementere NBO i føde-barselomsorgen og forebyggende helsetjenester i Tromsø. Implementering av nye metoder i helsevesenet har vist seg å være utfordrende. Basert på kvalitative metoder har studien benyttet seg av sosio-narrative intervju og visuelt materiale for å undersøke helsepersonells erfaringer med opplæring i og bruk av NBO. Funnene er basert på 11 deltakere som ble intervjuet og bedt om å tegne deres erfaringer med bruk av NBO som metode. Våre funn viser at helsepersonell så en positiv endring i relasjonen mellom foreldre og barn ved bruk av NBO. Funnene viser også at metoden er fleksibel og i tråd med egen profesjonsforståelse. Organisatoriske aspekter, slik som dårlig forankring i ledelse og begrenset tid var hemmende faktorer for implementering av NBO i ordinær praksis. Mangel på forkunnskap, og en opplevelse av at metoden ikke var nyttig for den aktuelle målgruppen var faktorer som også virket inn på implementeringsprosessen. Studiens implikasjoner for videre implementering blir diskutert.