Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet"
Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementerin...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/12507 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12507 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12507 2023-05-15T16:13:38+02:00 Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" Hansen, Monica Nymoen 2017-10-27 https://hdl.handle.net/10037/12507 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12507 openAccess Copyright 2017 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Regning som grunnleggende ferdighet Skolebasert kompetanseutvikling Lesson Study Ungdomstrinn i utvikling Matematisk modellering Matematisk kompetanse LRU-3903 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:53Z Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er det sentrale i studien. Matematisk modellering er et annet aspekt som belyses. Dette har sammenheng med at regning som grunnleggende ferdighet har som målsetning å legge til rette for anvendelsen av matematikken ved å ta utgangspunkt i det enkeltes fags kontekster. Den teoretiske rammen for denne studien er sosialkonstruktivistisk, og gjennom en sosialfenomenologisk tilnærming ønsker jeg å forstå de sosiale fenomenene med utgangspunkt i lærernes egne perspektiver. Det er lærergruppen som helhet jeg har forsket på. Gjennom teorien belyser jeg to hovedområder – Regning som grunnleggende ferdighet og Lesson Study. Analysen av funnene viste at det i løpet av satsingsperioden hadde skjedd en utvikling i bevisstgjøringsprosessen omkring regning som grunnleggende ferdighet. Det var blitt en tydeligere forståelse av regning som anvendelse av matematikk i fagene. Funnene viste også at bevisstgjøringen omkring matematikkfagets ansvar og forståelsen av regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, ikke var helt forstått. I forhold til matematisk modellering, gjennom den helhetlige problemløsningsprosessen viste funnene at det ikke er alle deler av prosessen eller ferdighetsområdene som er tilstrekkelig vektlagt. I datainnsamlingen har jeg hatt både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Gjennom observasjon, fokusgruppeintervju, veiledningssamtaler og spørreundersøkelser har målet vært å få en dyptgående innsikt i fokusområdet. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Varp ENVELOPE(-14.692,-14.692,65.610,65.610) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Regning som grunnleggende ferdighet Skolebasert kompetanseutvikling Lesson Study Ungdomstrinn i utvikling Matematisk modellering Matematisk kompetanse LRU-3903 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Regning som grunnleggende ferdighet Skolebasert kompetanseutvikling Lesson Study Ungdomstrinn i utvikling Matematisk modellering Matematisk kompetanse LRU-3903 Hansen, Monica Nymoen Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Regning som grunnleggende ferdighet Skolebasert kompetanseutvikling Lesson Study Ungdomstrinn i utvikling Matematisk modellering Matematisk kompetanse LRU-3903 |
description |
Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er det sentrale i studien. Matematisk modellering er et annet aspekt som belyses. Dette har sammenheng med at regning som grunnleggende ferdighet har som målsetning å legge til rette for anvendelsen av matematikken ved å ta utgangspunkt i det enkeltes fags kontekster. Den teoretiske rammen for denne studien er sosialkonstruktivistisk, og gjennom en sosialfenomenologisk tilnærming ønsker jeg å forstå de sosiale fenomenene med utgangspunkt i lærernes egne perspektiver. Det er lærergruppen som helhet jeg har forsket på. Gjennom teorien belyser jeg to hovedområder – Regning som grunnleggende ferdighet og Lesson Study. Analysen av funnene viste at det i løpet av satsingsperioden hadde skjedd en utvikling i bevisstgjøringsprosessen omkring regning som grunnleggende ferdighet. Det var blitt en tydeligere forståelse av regning som anvendelse av matematikk i fagene. Funnene viste også at bevisstgjøringen omkring matematikkfagets ansvar og forståelsen av regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, ikke var helt forstått. I forhold til matematisk modellering, gjennom den helhetlige problemløsningsprosessen viste funnene at det ikke er alle deler av prosessen eller ferdighetsområdene som er tilstrekkelig vektlagt. I datainnsamlingen har jeg hatt både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Gjennom observasjon, fokusgruppeintervju, veiledningssamtaler og spørreundersøkelser har målet vært å få en dyptgående innsikt i fokusområdet. |
format |
Master Thesis |
author |
Hansen, Monica Nymoen |
author_facet |
Hansen, Monica Nymoen |
author_sort |
Hansen, Monica Nymoen |
title |
Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" |
title_short |
Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" |
title_full |
Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" |
title_fullStr |
Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" |
title_full_unstemmed |
Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" |
title_sort |
et varp i finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. en case-studie av en skoles arbeid med "regning som grunnleggende ferdighet" |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2017 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/12507 |
long_lat |
ENVELOPE(-14.692,-14.692,65.610,65.610) |
geographic |
Varp |
geographic_facet |
Varp |
genre |
Finnmark Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Finnmark |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/12507 |
op_rights |
openAccess Copyright 2017 The Author(s) |
_version_ |
1765999434608410624 |