Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet"

Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementerin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Monica Nymoen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12507
Description
Summary:Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er det sentrale i studien. Matematisk modellering er et annet aspekt som belyses. Dette har sammenheng med at regning som grunnleggende ferdighet har som målsetning å legge til rette for anvendelsen av matematikken ved å ta utgangspunkt i det enkeltes fags kontekster. Den teoretiske rammen for denne studien er sosialkonstruktivistisk, og gjennom en sosialfenomenologisk tilnærming ønsker jeg å forstå de sosiale fenomenene med utgangspunkt i lærernes egne perspektiver. Det er lærergruppen som helhet jeg har forsket på. Gjennom teorien belyser jeg to hovedområder – Regning som grunnleggende ferdighet og Lesson Study. Analysen av funnene viste at det i løpet av satsingsperioden hadde skjedd en utvikling i bevisstgjøringsprosessen omkring regning som grunnleggende ferdighet. Det var blitt en tydeligere forståelse av regning som anvendelse av matematikk i fagene. Funnene viste også at bevisstgjøringen omkring matematikkfagets ansvar og forståelsen av regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, ikke var helt forstått. I forhold til matematisk modellering, gjennom den helhetlige problemløsningsprosessen viste funnene at det ikke er alle deler av prosessen eller ferdighetsområdene som er tilstrekkelig vektlagt. I datainnsamlingen har jeg hatt både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Gjennom observasjon, fokusgruppeintervju, veiledningssamtaler og spørreundersøkelser har målet vært å få en dyptgående innsikt i fokusområdet.