Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis

Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bergvik, Rolf, Erichsen, Øyvind
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12283
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12283
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12283 2023-05-15T18:34:25+02:00 Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis Bergvik, Rolf Erichsen, Øyvind 2017-11-01 https://hdl.handle.net/10037/12283 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12283 openAccess Copyright 2017 The Author(s) Matematikkdidaktikk Affekt Utforskende matematikk Lærerstudenter Oppfatning Intellectual need ways of thinking ways of understanding Tematisk analyse Produktivt strev VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3903 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:50Z Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av matematikk lærerstudentene hadde og om det kunne relateres til utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom et strukturert intervju før og etter studentene hadde deltatt i prosjekt ved Universitetet i Tromsø hvor dem underviste matematikk etter prinsippene for utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom en induktiv tilnærming hvor vi benyttes oss av tematisk analyse og in vivio koding. Vi har i dette forskningsarbeidet presentert fem av totalt ni lærerstudenter som deltok i prosjektet. Dette grunnet manglende kapasitet for oppgaven. Våre funn for lærerstudentene som gruppe er at det var fem svært ulike affekter av matematikk, både før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis. Mer inngående beskrivelser av hver enkelt lærerstudents affekt med hensyn til utforskende matematikk presenteres i kapittel 6. Empiri og drøfting. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic Matematikkdidaktikk
Affekt
Utforskende matematikk
Lærerstudenter
Oppfatning
Intellectual need
ways of thinking
ways of understanding
Tematisk analyse
Produktivt strev
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3903
spellingShingle Matematikkdidaktikk
Affekt
Utforskende matematikk
Lærerstudenter
Oppfatning
Intellectual need
ways of thinking
ways of understanding
Tematisk analyse
Produktivt strev
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3903
Bergvik, Rolf
Erichsen, Øyvind
Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
topic_facet Matematikkdidaktikk
Affekt
Utforskende matematikk
Lærerstudenter
Oppfatning
Intellectual need
ways of thinking
ways of understanding
Tematisk analyse
Produktivt strev
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3903
description Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av matematikk lærerstudentene hadde og om det kunne relateres til utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom et strukturert intervju før og etter studentene hadde deltatt i prosjekt ved Universitetet i Tromsø hvor dem underviste matematikk etter prinsippene for utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom en induktiv tilnærming hvor vi benyttes oss av tematisk analyse og in vivio koding. Vi har i dette forskningsarbeidet presentert fem av totalt ni lærerstudenter som deltok i prosjektet. Dette grunnet manglende kapasitet for oppgaven. Våre funn for lærerstudentene som gruppe er at det var fem svært ulike affekter av matematikk, både før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis. Mer inngående beskrivelser av hver enkelt lærerstudents affekt med hensyn til utforskende matematikk presenteres i kapittel 6. Empiri og drøfting.
format Master Thesis
author Bergvik, Rolf
Erichsen, Øyvind
author_facet Bergvik, Rolf
Erichsen, Øyvind
author_sort Bergvik, Rolf
title Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
title_short Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
title_full Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
title_fullStr Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
title_full_unstemmed Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
title_sort lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. en kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2017
url https://hdl.handle.net/10037/12283
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12283
op_rights openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
_version_ 1766219137610153984