Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis

Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bergvik, Rolf, Erichsen, Øyvind
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12283
Description
Summary:Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av matematikk lærerstudentene hadde og om det kunne relateres til utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom et strukturert intervju før og etter studentene hadde deltatt i prosjekt ved Universitetet i Tromsø hvor dem underviste matematikk etter prinsippene for utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom en induktiv tilnærming hvor vi benyttes oss av tematisk analyse og in vivio koding. Vi har i dette forskningsarbeidet presentert fem av totalt ni lærerstudenter som deltok i prosjektet. Dette grunnet manglende kapasitet for oppgaven. Våre funn for lærerstudentene som gruppe er at det var fem svært ulike affekter av matematikk, både før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis. Mer inngående beskrivelser av hver enkelt lærerstudents affekt med hensyn til utforskende matematikk presenteres i kapittel 6. Empiri og drøfting.