Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS

Denne mastergradsoppgaven er utført med det formål å gjennomføre en verdivurdering av Spitsbergen Travel AS. Oppgaven starter med utredning om bakgrunnen for problemstillingen og problemdefinisjon. Vi presenterer Spitsbergen Travel AS, historien bak selskapet og selskapet slik det fremstår i dag. Vi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kristiansen, Øystein, Karlsen, Knut Martin
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12065
_version_ 1829299993451692032
author Kristiansen, Øystein
Karlsen, Knut Martin
author_facet Kristiansen, Øystein
Karlsen, Knut Martin
author_sort Kristiansen, Øystein
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne mastergradsoppgaven er utført med det formål å gjennomføre en verdivurdering av Spitsbergen Travel AS. Oppgaven starter med utredning om bakgrunnen for problemstillingen og problemdefinisjon. Vi presenterer Spitsbergen Travel AS, historien bak selskapet og selskapet slik det fremstår i dag. Vi beskriver deretter den metodiske tilnærmingen og den teoretiske referanserammen vi har valgt for å kunne svare på problemstillingen ” Hva var verdien av Spitsbergen Travel AS ved utgangen av 2006, og i hvor stor grad påvirkes verdianslaget av endringer i selskapets rammebetingelser?” Vi gjennomfører en ekstern og intern analyse av selskapet for dermed å kunne si noe om hvordan vi mener det er sannsynlig at markedet vil utvikle seg og hvor godt selskapet står rustet for å møte utfordringene som møter dem i tiden som kommer. Vi ser på selskapenes historiske utvikling på parametre som omsetning, kostnader samt økonomiske prestasjonsmål. Ut i fra disse faktorene sammen med den interne og eksterne analysen har vi kommet frem til et budsjett for de neste ni årene. Dette trendfremskrevne budsjettet sammen med selskapets historiske utvikling danner grunnlaget for verdivurderingene vi har gjennomført for Spitsbergen Travel AS. Ved hjelp av ulike verdivurderingsmetoder har vi kommet frem til at verdien på Spitsbergen Travel AS ligger i området 270 MNOK. Vi har gjennomført en senarioanalyse der vi ser i hvor stor grad dette verdianslaget påvirkes av endringer i sentrale parametre som budsjettert omsetning, endring i kostnadene, evig vekstfaktor, selskapets egenkapitalavkastningskrav, samt hvor stor effekt det spesielle skatteregimet på Svalbard innvirker på verdivurderingen.
format Master Thesis
genre Svalbard
Spitsbergen
genre_facet Svalbard
Spitsbergen
geographic Bak
Svalbard
geographic_facet Bak
Svalbard
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12065
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12065
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
publishDate 2008
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12065 2025-04-13T14:27:22+00:00 Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS Kristiansen, Øystein Karlsen, Knut Martin 2008-05-15 3270112 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/12065 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/12065 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne mastergradsoppgaven er utført med det formål å gjennomføre en verdivurdering av Spitsbergen Travel AS. Oppgaven starter med utredning om bakgrunnen for problemstillingen og problemdefinisjon. Vi presenterer Spitsbergen Travel AS, historien bak selskapet og selskapet slik det fremstår i dag. Vi beskriver deretter den metodiske tilnærmingen og den teoretiske referanserammen vi har valgt for å kunne svare på problemstillingen ” Hva var verdien av Spitsbergen Travel AS ved utgangen av 2006, og i hvor stor grad påvirkes verdianslaget av endringer i selskapets rammebetingelser?” Vi gjennomfører en ekstern og intern analyse av selskapet for dermed å kunne si noe om hvordan vi mener det er sannsynlig at markedet vil utvikle seg og hvor godt selskapet står rustet for å møte utfordringene som møter dem i tiden som kommer. Vi ser på selskapenes historiske utvikling på parametre som omsetning, kostnader samt økonomiske prestasjonsmål. Ut i fra disse faktorene sammen med den interne og eksterne analysen har vi kommet frem til et budsjett for de neste ni årene. Dette trendfremskrevne budsjettet sammen med selskapets historiske utvikling danner grunnlaget for verdivurderingene vi har gjennomført for Spitsbergen Travel AS. Ved hjelp av ulike verdivurderingsmetoder har vi kommet frem til at verdien på Spitsbergen Travel AS ligger i området 270 MNOK. Vi har gjennomført en senarioanalyse der vi ser i hvor stor grad dette verdianslaget påvirkes av endringer i sentrale parametre som budsjettert omsetning, endring i kostnadene, evig vekstfaktor, selskapets egenkapitalavkastningskrav, samt hvor stor effekt det spesielle skatteregimet på Svalbard innvirker på verdivurderingen. Master Thesis Svalbard Spitsbergen University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Svalbard
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
Kristiansen, Øystein
Karlsen, Knut Martin
Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS
title Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS
title_full Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS
title_fullStr Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS
title_full_unstemmed Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS
title_short Verdivurdering av Spitsbergen Travel AS
title_sort verdivurdering av spitsbergen travel as
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/12065