Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten

Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede for...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sørensen, Mette-Lise
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12019
_version_ 1829311738681491456
author Sørensen, Mette-Lise
author_facet Sørensen, Mette-Lise
author_sort Sørensen, Mette-Lise
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen mellom de to gruppene er fremtredende på en rekke områder i utdanningssystemet. Personer med lavt utdannede foreldre er underrepresenterte i høyere utdanning, og frafallet er også høyere blant dem. I mitt forskningsprosjekt ønsker jeg å belyse hvorfor de som har statistikken imot seg lykkes. Problemstillingen er som følgende; Hva gjør at noen nordnorske utkantjenter med lavt utdannede foreldre fullfører høyere utdanning? Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervjuer av ni klassereisende kvinner fra distriktet i Nord-Norge. Jeg retter søkelyset mot hva som har påvirket og motivert dem til å gjennomføre en høyere utdannelse, og hvordan de har opplevd møtet med akademia. Gjennom intervjuene kommer det frem at bygdene ser ut til å ”skyve” jentene ut av distriktet, samtidig som de "trekkes" mot det urbane. Det er for lite for dem ”å hente” i distriktet, sett i forhold til fritidstilbud og jobbmuligheter. For jentene har det vært selvsagt at de skulle ta ei utdanning. Familien, med mødrene i spissen, har fungert som pådrivere for deres utdannelsesprosjekt.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Spissen
geographic_facet Spissen
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12019
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12019
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12019 2025-04-13T14:23:05+00:00 Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten Sørensen, Mette-Lise 2016-11-01 https://hdl.handle.net/10037/12019 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12019 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen mellom de to gruppene er fremtredende på en rekke områder i utdanningssystemet. Personer med lavt utdannede foreldre er underrepresenterte i høyere utdanning, og frafallet er også høyere blant dem. I mitt forskningsprosjekt ønsker jeg å belyse hvorfor de som har statistikken imot seg lykkes. Problemstillingen er som følgende; Hva gjør at noen nordnorske utkantjenter med lavt utdannede foreldre fullfører høyere utdanning? Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervjuer av ni klassereisende kvinner fra distriktet i Nord-Norge. Jeg retter søkelyset mot hva som har påvirket og motivert dem til å gjennomføre en høyere utdannelse, og hvordan de har opplevd møtet med akademia. Gjennom intervjuene kommer det frem at bygdene ser ut til å ”skyve” jentene ut av distriktet, samtidig som de "trekkes" mot det urbane. Det er for lite for dem ”å hente” i distriktet, sett i forhold til fritidstilbud og jobbmuligheter. For jentene har det vært selvsagt at de skulle ta ei utdanning. Familien, med mødrene i spissen, har fungert som pådrivere for deres utdannelsesprosjekt. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Spissen ENVELOPE(14.527,14.527,68.241,68.241)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3900
Sørensen, Mette-Lise
Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
title Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
title_full Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
title_fullStr Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
title_full_unstemmed Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
title_short Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
title_sort nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. en studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3900
url https://hdl.handle.net/10037/12019