Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg

Noen veger blir stengt på ubestemt tid på grunn av snøskredfare. Dette er frustrerende for trafikanter og det skaper økonomiske konsekvenser for næringslivet. Statens vegvesen (SVV) har testet ut to teknologier for å detektere og varsle snøskred i sanntid; doppler radar og geofoner. Radaren bruker r...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lome, Kristin Brandtsegg
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12017
_version_ 1829311825585373184
author Lome, Kristin Brandtsegg
author_facet Lome, Kristin Brandtsegg
author_sort Lome, Kristin Brandtsegg
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Noen veger blir stengt på ubestemt tid på grunn av snøskredfare. Dette er frustrerende for trafikanter og det skaper økonomiske konsekvenser for næringslivet. Statens vegvesen (SVV) har testet ut to teknologier for å detektere og varsle snøskred i sanntid; doppler radar og geofoner. Radaren bruker radiobølger for å måle retning og avstand til et objekt og kan dermed benyttes til å bestemme om skredet er i bevegelse relativt i forhold til radaren. En geofon er en rystelsesmåler og kan detektere rystelser som skapes av friksjonen og støtkreftene som oppstår mellom skredmassene og grunnen. Geofonene og radarene detekterer bevegelser når et skred initieres og varsler trafikanter i form av trafikklys ved hjelp av radiokommunikasjon og avansert filtrering av signalet. Hensikten med denne oppgaven er å evaluere de første moderne varslingsanleggene til Statens vegvesen. Testsesongene til følgende anlegg blir grundig gjennomgått og evaluert: geofon- og radaranlegget ved Fv472 i Sandneslia (Nordland), radaren ved Fv337 i Utledøla (Sogn og Fjordane) og radaren ved Rv15 i Knutstugugrove (Oppland). Oppgaven sammenligner de to teknologienes fordeler og begrensninger. For å finne avstanden som kreves mellom lysskilt slik at trafikanter kan varsles i god nok tid, er skredene modellert med den dynamiske modellen RAMMS (Rapid Mass Movement Simulation) for å beregne skredhastighet. Både radar og geofoner har vist seg egnet for varsling av snøskred i sanntid. Deteksjonssensorene og lysskiltene er plassert hensiktsmessig i alle tre anlegg. Resultatene viser at både radar og geofoner har potensiale til å skille mellom skredtype og- størrelse. Størrelsen på signalene som skapes av et skred også vil påvirkes av de lokale forholdene og en kalibreringsperiode er derfor nødvendig for hvert enkelt anlegg. Begge teknologier har begrensninger og fordeler og bør settes opp mot behov i den enkelte situasjon for å bestemme hvilken teknologi som er mest hensiktsmessig.
format Master Thesis
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
geographic Oppland
Skille
Skredene
Sogn
geographic_facet Oppland
Skille
Skredene
Sogn
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12017
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(12.807,12.807,65.900,65.900)
ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)
ENVELOPE(14.589,14.589,66.760,66.760)
ENVELOPE(-21.133,-21.133,63.994,63.994)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12017
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12017 2025-04-13T14:23:10+00:00 Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg Lome, Kristin Brandtsegg 2017-12-01 https://hdl.handle.net/10037/12017 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12017 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Geofag: 450::Andre geofag: 469 VDP::Mathematics and natural science: 400::Geosciences: 450::Other geosciences: 469 GEO-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Noen veger blir stengt på ubestemt tid på grunn av snøskredfare. Dette er frustrerende for trafikanter og det skaper økonomiske konsekvenser for næringslivet. Statens vegvesen (SVV) har testet ut to teknologier for å detektere og varsle snøskred i sanntid; doppler radar og geofoner. Radaren bruker radiobølger for å måle retning og avstand til et objekt og kan dermed benyttes til å bestemme om skredet er i bevegelse relativt i forhold til radaren. En geofon er en rystelsesmåler og kan detektere rystelser som skapes av friksjonen og støtkreftene som oppstår mellom skredmassene og grunnen. Geofonene og radarene detekterer bevegelser når et skred initieres og varsler trafikanter i form av trafikklys ved hjelp av radiokommunikasjon og avansert filtrering av signalet. Hensikten med denne oppgaven er å evaluere de første moderne varslingsanleggene til Statens vegvesen. Testsesongene til følgende anlegg blir grundig gjennomgått og evaluert: geofon- og radaranlegget ved Fv472 i Sandneslia (Nordland), radaren ved Fv337 i Utledøla (Sogn og Fjordane) og radaren ved Rv15 i Knutstugugrove (Oppland). Oppgaven sammenligner de to teknologienes fordeler og begrensninger. For å finne avstanden som kreves mellom lysskilt slik at trafikanter kan varsles i god nok tid, er skredene modellert med den dynamiske modellen RAMMS (Rapid Mass Movement Simulation) for å beregne skredhastighet. Både radar og geofoner har vist seg egnet for varsling av snøskred i sanntid. Deteksjonssensorene og lysskiltene er plassert hensiktsmessig i alle tre anlegg. Resultatene viser at både radar og geofoner har potensiale til å skille mellom skredtype og- størrelse. Størrelsen på signalene som skapes av et skred også vil påvirkes av de lokale forholdene og en kalibreringsperiode er derfor nødvendig for hvert enkelt anlegg. Begge teknologier har begrensninger og fordeler og bør settes opp mot behov i den enkelte situasjon for å bestemme hvilken teknologi som er mest hensiktsmessig. Master Thesis Nordland Nordland Nordland University of Tromsø: Munin Open Research Archive Oppland ENVELOPE(12.807,12.807,65.900,65.900) Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) Skredene ENVELOPE(14.589,14.589,66.760,66.760) Sogn ENVELOPE(-21.133,-21.133,63.994,63.994)
spellingShingle VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Geofag: 450::Andre geofag: 469
VDP::Mathematics and natural science: 400::Geosciences: 450::Other geosciences: 469
GEO-3900
Lome, Kristin Brandtsegg
Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
title Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
title_full Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
title_fullStr Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
title_full_unstemmed Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
title_short Evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
title_sort evaluering av automatiske snøskredvarslingsanlegg
topic VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Geofag: 450::Andre geofag: 469
VDP::Mathematics and natural science: 400::Geosciences: 450::Other geosciences: 469
GEO-3900
topic_facet VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Geofag: 450::Andre geofag: 469
VDP::Mathematics and natural science: 400::Geosciences: 450::Other geosciences: 469
GEO-3900
url https://hdl.handle.net/10037/12017