Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge

I England er begrepet kreativitet blitt et politisk verktøy. Det kan se ut som det også i Norge er ført en politikk de siste årene som forfekter et syn om at kreative yrker bidrar til selvrealisering og økonomisk vekst. Flere høyskoler og universiteter slik som BI (Norwegian Business School), Wester...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fløyli, Terje
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11985
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11985
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11985 2023-05-15T15:25:09+02:00 Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge Fløyli, Terje 2017-05-31 https://hdl.handle.net/10037/11985 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11985 openAccess Copyright 2017 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 VDP::Social science: 200::Economics: 210 BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:36Z I England er begrepet kreativitet blitt et politisk verktøy. Det kan se ut som det også i Norge er ført en politikk de siste årene som forfekter et syn om at kreative yrker bidrar til selvrealisering og økonomisk vekst. Flere høyskoler og universiteter slik som BI (Norwegian Business School), Westerdals (Oslo School of Arts, Communication and Technology) og Handelshøgskolen (Norges arktiske universitet) uteksaminerer studenter med høyere utdanning der en stor andel kreative fag inngår i studiet. Denne typen studenter kalles gjerne for Bohemian graduates i den engelske faglitteraturen. Men det ser ut til å være et misforhold mellom forventningene hos Bohemian graduates til å få arbeid etter endt utdanning og etterspørselen i arbeidsmarkedet. Bohemians møter ofte usikre karrieremuligheter med ymse jobbtilbud der lønnen generelt er lav. Abreu m.fl. (2010) har tatt i bruk longitudinale data samlet inn av Higher Education Statistical Agency (HESA) i England for å finne ut mer om hvordan karrieremulighetene til Bohemian graduates utvikler seg over tid. Funnene deres antyder at det er en vedvarende forskjell mellom Bohemian og non-Bohemians både når det gjelder lønn og yrkesstatus. Denne studien søker å finne ut mer om hvorfor det er slik ved å gjøre en kvalitativ case-studie på forlagsbransjen i Norge. Teoretiske perspektiver om blant annet arbeidsmarkedet, kreativitet i organisasjoner og Bourdieus ’logics of practice’ er tatt i bruk for å gi innsikt i fenomenet. Funnene som fremkommer indikerer at kreative egenskaper i seg selv ikke oppfattes som utslagsgivende for arbeidsgiver. Utdanning og bakgrunn må være relevant i forhold til arbeidsoppgavene den ansatte skal utføre. Det kan også se ut som arbeidsgiver bruker ’the artistic logic of practise’ på en instrumentell måte for å legitimere bruken av ’the economic logic of practise’ ovenfor arbeidstaker. Master Thesis Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hesa ENVELOPE(15.628,15.628,68.750,68.750)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
BED-3902
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
BED-3902
Fløyli, Terje
Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210
VDP::Social science: 200::Economics: 210
BED-3902
description I England er begrepet kreativitet blitt et politisk verktøy. Det kan se ut som det også i Norge er ført en politikk de siste årene som forfekter et syn om at kreative yrker bidrar til selvrealisering og økonomisk vekst. Flere høyskoler og universiteter slik som BI (Norwegian Business School), Westerdals (Oslo School of Arts, Communication and Technology) og Handelshøgskolen (Norges arktiske universitet) uteksaminerer studenter med høyere utdanning der en stor andel kreative fag inngår i studiet. Denne typen studenter kalles gjerne for Bohemian graduates i den engelske faglitteraturen. Men det ser ut til å være et misforhold mellom forventningene hos Bohemian graduates til å få arbeid etter endt utdanning og etterspørselen i arbeidsmarkedet. Bohemians møter ofte usikre karrieremuligheter med ymse jobbtilbud der lønnen generelt er lav. Abreu m.fl. (2010) har tatt i bruk longitudinale data samlet inn av Higher Education Statistical Agency (HESA) i England for å finne ut mer om hvordan karrieremulighetene til Bohemian graduates utvikler seg over tid. Funnene deres antyder at det er en vedvarende forskjell mellom Bohemian og non-Bohemians både når det gjelder lønn og yrkesstatus. Denne studien søker å finne ut mer om hvorfor det er slik ved å gjøre en kvalitativ case-studie på forlagsbransjen i Norge. Teoretiske perspektiver om blant annet arbeidsmarkedet, kreativitet i organisasjoner og Bourdieus ’logics of practice’ er tatt i bruk for å gi innsikt i fenomenet. Funnene som fremkommer indikerer at kreative egenskaper i seg selv ikke oppfattes som utslagsgivende for arbeidsgiver. Utdanning og bakgrunn må være relevant i forhold til arbeidsoppgavene den ansatte skal utføre. Det kan også se ut som arbeidsgiver bruker ’the artistic logic of practise’ på en instrumentell måte for å legitimere bruken av ’the economic logic of practise’ ovenfor arbeidstaker.
format Master Thesis
author Fløyli, Terje
author_facet Fløyli, Terje
author_sort Fløyli, Terje
title Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge
title_short Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge
title_full Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge
title_fullStr Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge
title_full_unstemmed Bohemian graduates og arbeidsmarkedet. En kvalitativ studie av forlagsbransjen i Norge
title_sort bohemian graduates og arbeidsmarkedet. en kvalitativ studie av forlagsbransjen i norge
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2017
url https://hdl.handle.net/10037/11985
long_lat ENVELOPE(15.628,15.628,68.750,68.750)
geographic Hesa
geographic_facet Hesa
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11985
op_rights openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
_version_ 1766355809121337344