Å finne og gi mening. En casestudie om mellomlederes prosess med å finne og gi mening i endring

Temaet for denne masteravhandlingen er mellomlederes prosess med å finne og gi mening i endringsprosesser. Oppgaven stiller spørsmålet om hvorvidt det er en sammenheng mellom mellomledere sin prosess med å finne mening i en endring, og hvordan mellomlederne støtter de ansatte ved å gi mening til end...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Børs-Lind, Siri Hallingby
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11950
Description
Summary:Temaet for denne masteravhandlingen er mellomlederes prosess med å finne og gi mening i endringsprosesser. Oppgaven stiller spørsmålet om hvorvidt det er en sammenheng mellom mellomledere sin prosess med å finne mening i en endring, og hvordan mellomlederne støtter de ansatte ved å gi mening til endring. Hensikten er å bidra med en økt innsikt innenfor forskningsfeltene mellomledere, endring og meningsdannelse, ettersom det etterlyses av flere forskere (Balogun, 2003; Rouleau, 2005; Raelin & Cataldo, 2011, Filstad, 2014; Hope 2015). Studien tar utgangspunkt en kvalitativt case, der syv avdelingsledere innenfor hjemmetjenesten i seksjon for helse og omsorg i Tromsø kommune har blitt intervjuet ved bruk av dybdeintervjuer. Funnene fra denne avhandlingen viser at seks av syv intervjuobjekter har en klar sammenheng mellom egen prosess med å finne mening i en endring, og hvordan de hjelper sine ansatte ved å gi mening til endring. Avhandlingen finner at dersom en mellomleder har en aktiv prosess med selv å finne mening, har de også en aktiv prosess med å hjelpe sine ansatte å gi mening, mens intervjuobjektene som har en passiv prosess med å finne mening, har en passiv atferd ovenfor de ansatte. Et annet interessant funn er at de avdelingslederne som har en ambivalent affektiv reaksjon på endring, altså at de gir uttrykk for både positive og negative følelser i forbindelse med endring, har en aktiv prosess med å hjelpe sine ansatte å gi mening til endring. De mellomlederne som har en utpreget positiv eller negativ affektiv reaksjon på endring, har en passiv prosess med å hjelpe sine ansatte gjennom endring.