"Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser

Denne avhandlingen omhandler problemstillinger knyttet til salg av kultur i en urfolkskontekst. Det etnografiske materialet arbeides frem i bevegelser fra akademiske tekster om samisk turisme, gjennom reisen til – og samarbeidet med Senter for nordlige folk i Kåfjord i Nord-Troms, en fotoutstilling,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wright, Reni Jasinski
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11849
_version_ 1829310753081917440
author Wright, Reni Jasinski
author_facet Wright, Reni Jasinski
author_sort Wright, Reni Jasinski
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne avhandlingen omhandler problemstillinger knyttet til salg av kultur i en urfolkskontekst. Det etnografiske materialet arbeides frem i bevegelser fra akademiske tekster om samisk turisme, gjennom reisen til – og samarbeidet med Senter for nordlige folk i Kåfjord i Nord-Troms, en fotoutstilling, og involvering i en studietur til New Zealand for samiske reiselivsaktører, en reise som skulle bygge kunnskap nødvendig for fremtidig utvikling av etisk og ansvarlig samisk turisme. I tillegg reflekterer den rundt den rapportering tilbake til prosjektet Samisk Reiseliv om den kunnskapsbyggingen som skjedde på denne studieturen. Det konkrete forskningsarbeidet er informert av et ønske om å få en forståelse av hvilke forhandlinger som foregår blant aktørene, i dem selv og mellom dem, når den «samiske identiteten» er del av produktet som skulle utvikles og raffineres. Avhandlingen argumenterer for en reposisjonering fra å teoretisere samisk turisme gjennom identitetspolitiske perspektiver, som reproduserer en dualisme mellom det tradisjonelle og det moderne, til å se turisme som en verdensskapende praksis, som har utstrekning og effekt på en rekke andre praksiser. Det tas i bruk verktøy fra ANT- orienterte perspektiver som «traveling device» gjennom avhandlingen. Dette innebærer å følge aktører på deres reise inn i problemstillinger, rundt hvordan samisk reiseliv blir til gjennom en rekke forhandlinger, refleksjoner, møter og øyeblikk av friksjoner.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
genre Kåfjord
samisk
Troms
genre_facet Kåfjord
samisk
Troms
geographic New Zealand
geographic_facet New Zealand
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11849
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11849
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11849 2025-04-13T14:21:55+00:00 "Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser Wright, Reni Jasinski 2017-12-18 https://hdl.handle.net/10037/11849 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11849 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne avhandlingen omhandler problemstillinger knyttet til salg av kultur i en urfolkskontekst. Det etnografiske materialet arbeides frem i bevegelser fra akademiske tekster om samisk turisme, gjennom reisen til – og samarbeidet med Senter for nordlige folk i Kåfjord i Nord-Troms, en fotoutstilling, og involvering i en studietur til New Zealand for samiske reiselivsaktører, en reise som skulle bygge kunnskap nødvendig for fremtidig utvikling av etisk og ansvarlig samisk turisme. I tillegg reflekterer den rundt den rapportering tilbake til prosjektet Samisk Reiseliv om den kunnskapsbyggingen som skjedde på denne studieturen. Det konkrete forskningsarbeidet er informert av et ønske om å få en forståelse av hvilke forhandlinger som foregår blant aktørene, i dem selv og mellom dem, når den «samiske identiteten» er del av produktet som skulle utvikles og raffineres. Avhandlingen argumenterer for en reposisjonering fra å teoretisere samisk turisme gjennom identitetspolitiske perspektiver, som reproduserer en dualisme mellom det tradisjonelle og det moderne, til å se turisme som en verdensskapende praksis, som har utstrekning og effekt på en rekke andre praksiser. Det tas i bruk verktøy fra ANT- orienterte perspektiver som «traveling device» gjennom avhandlingen. Dette innebærer å følge aktører på deres reise inn i problemstillinger, rundt hvordan samisk reiseliv blir til gjennom en rekke forhandlinger, refleksjoner, møter og øyeblikk av friksjoner. Doctoral or Postdoctoral Thesis Kåfjord samisk Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive New Zealand
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250
VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250
Wright, Reni Jasinski
"Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser
title "Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser
title_full "Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser
title_fullStr "Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser
title_full_unstemmed "Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser
title_short "Nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" Samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser
title_sort "nå er vi blitt så trygg i oss selv at vi kan selge oss til turister" samisk turisme mellom kommersielle interesser, lokal kunnskap og verdensskapende praksiser
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250
VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250
VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250
url https://hdl.handle.net/10037/11849