Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen

Source at https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Karlsen, Solveig, Olufsen, Magne, Haugland, Ole Anton, Thorvaldsen, Steinar
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11819
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
_version_ 1829305496982519808
author Karlsen, Solveig
Olufsen, Magne
Haugland, Ole Anton
Thorvaldsen, Steinar
author_facet Karlsen, Solveig
Olufsen, Magne
Haugland, Ole Anton
Thorvaldsen, Steinar
author_sort Karlsen, Solveig
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 04
container_start_page 299
container_title Uniped
container_volume 40
description Source at https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag. From 2017 the primary and lower secondary teacher education in Norway will be a master education. But already in 2010, as the first teacher education institution, UiT The Norwegian Arctic University started a 5-year integrated master program for this group of teachers. In this pilot study the former and the new program in science are compared. The results might give an early glance at what will be the new teacher education in Norway. Our results show that motivation, interest for the science subjects and grades from upper secondary school are in general good and relatively unchanged between the two groups of students. The master students get significantly more school practice in science compared to students in the former teacher program. Unfortunately, students do not report higher study effort or higher workload in the new master program. A positive result however is that subject matter knowledge and pedagogical content knowledge seem to be better integrated in the science courses.
format Article in Journal/Newspaper
genre Arctic
Arktis*
genre_facet Arctic
Arktis*
geographic Arctic
Norway
geographic_facet Arctic
Norway
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11819
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_container_end_page 311
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
op_relation UNIPED
https://www.idunn.no/uniped/2017/04/et_tidlig_gloett_inn_i_den_nye_norskelaererutdanningen
FRIDAID 1507644
https://hdl.handle.net/10037/11819
op_rights openAccess
publishDate 2017
publisher Universitetsforlaget
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11819 2025-04-13T14:14:57+00:00 Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen Karlsen, Solveig Olufsen, Magne Haugland, Ole Anton Thorvaldsen, Steinar 2017 https://hdl.handle.net/10037/11819 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 nob nob Universitetsforlaget UNIPED https://www.idunn.no/uniped/2017/04/et_tidlig_gloett_inn_i_den_nye_norskelaererutdanningen FRIDAID 1507644 https://hdl.handle.net/10037/11819 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2017 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 2025-03-14T05:17:55Z Source at https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag. From 2017 the primary and lower secondary teacher education in Norway will be a master education. But already in 2010, as the first teacher education institution, UiT The Norwegian Arctic University started a 5-year integrated master program for this group of teachers. In this pilot study the former and the new program in science are compared. The results might give an early glance at what will be the new teacher education in Norway. Our results show that motivation, interest for the science subjects and grades from upper secondary school are in general good and relatively unchanged between the two groups of students. The master students get significantly more school practice in science compared to students in the former teacher program. Unfortunately, students do not report higher study effort or higher workload in the new master program. A positive result however is that subject matter knowledge and pedagogical content knowledge seem to be better integrated in the science courses. Article in Journal/Newspaper Arctic Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Norway Uniped 40 04 299 311
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
Karlsen, Solveig
Olufsen, Magne
Haugland, Ole Anton
Thorvaldsen, Steinar
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
title Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
title_full Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
title_fullStr Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
title_full_unstemmed Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
title_short Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
title_sort et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. en komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
url https://hdl.handle.net/10037/11819
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03