Summary: | Denne studien tar utgangspunk i en gruppe samiske ungdommers refleksjoner om forvaltning av «det samiske». I tillegg har jeg vært interessert i deres erfraringer med det å være samisk i skolen. Dagens samiske ungdom lever i en brytningstid mellom det tradisjonelle og det moderne, og i en hverdag med bena i to kulturer. Deres refleksjoner og erfaringer vil gi innsikt i hvordan «det samiske» får plass i en kompleks hverdag. Denne gruppen av samiske ungdom har vært spesielt engasjert i å fremme og jobbe for «det samiske», og de tradisjonelle kulturelle markørene har stått sterkt hos dem. Det viser likevel at i den brytningstiden forvaltes «det samiske» på ulike måter. Forvaltningen er i stor grad knyttet til det tradisjonelle, men også har det tradisjonelle både tatt nye former og tilpasset nye tider. Hvordan den enkelte forvalte «det samiske» er ikke entydig, og har heller ikke en fast mønster. Samtidig er også innholdet i «det samiske» flertydig. For å belyse hvordan de samiske ungdommene forvalte, har jeg tatt utgangspunkt i begrepet refleksivitet og roller.
|