Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag

Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål kla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjørkås, Lasse Joakim
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11602
_version_ 1829300311884300288
author Bjørkås, Lasse Joakim
author_facet Bjørkås, Lasse Joakim
author_sort Bjørkås, Lasse Joakim
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ved to forskjellige skoler i Tromsø. Undervisningsøktene til lærerne ble observert med hjelp av videoopptak. Resultatene fra observasjonene viste tre mønster i klasseromsdialogen, IRE, IRF og IRFRF. Resultatene viser til at de utvalgte faktorene har en påvirkning på om klasseromsdialogen utarter seg som et IRE mønster. IRF og IRFRF mønstrene viser resultatene ikke til om faktorene har hatt en stor påvirkning. Det vises derimot til at lærerens bevisste handling ser ut til å ha en stor effekt i hvordan mønstrene utarter seg. Denne handlingen kunne dessverre ikke belyses utfra datamaterialet.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11602
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11602
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11602 2025-04-13T14:27:37+00:00 Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag Bjørkås, Lasse Joakim 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11602 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11602 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Lærerutdanning Naturfagdidaktikk Spørsmål Klasseromsdialog VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ved to forskjellige skoler i Tromsø. Undervisningsøktene til lærerne ble observert med hjelp av videoopptak. Resultatene fra observasjonene viste tre mønster i klasseromsdialogen, IRE, IRF og IRFRF. Resultatene viser til at de utvalgte faktorene har en påvirkning på om klasseromsdialogen utarter seg som et IRE mønster. IRF og IRFRF mønstrene viser resultatene ikke til om faktorene har hatt en stor påvirkning. Det vises derimot til at lærerens bevisste handling ser ut til å ha en stor effekt i hvordan mønstrene utarter seg. Denne handlingen kunne dessverre ikke belyses utfra datamaterialet. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle Lærerutdanning
Naturfagdidaktikk
Spørsmål
Klasseromsdialog
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3908
Bjørkås, Lasse Joakim
Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
title Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
title_full Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
title_fullStr Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
title_full_unstemmed Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
title_short Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
title_sort spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. en kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
topic Lærerutdanning
Naturfagdidaktikk
Spørsmål
Klasseromsdialog
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3908
topic_facet Lærerutdanning
Naturfagdidaktikk
Spørsmål
Klasseromsdialog
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3908
url https://hdl.handle.net/10037/11602