Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål kla...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11602 |
_version_ | 1829300311884300288 |
---|---|
author | Bjørkås, Lasse Joakim |
author_facet | Bjørkås, Lasse Joakim |
author_sort | Bjørkås, Lasse Joakim |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ved to forskjellige skoler i Tromsø. Undervisningsøktene til lærerne ble observert med hjelp av videoopptak. Resultatene fra observasjonene viste tre mønster i klasseromsdialogen, IRE, IRF og IRFRF. Resultatene viser til at de utvalgte faktorene har en påvirkning på om klasseromsdialogen utarter seg som et IRE mønster. IRF og IRFRF mønstrene viser resultatene ikke til om faktorene har hatt en stor påvirkning. Det vises derimot til at lærerens bevisste handling ser ut til å ha en stor effekt i hvordan mønstrene utarter seg. Denne handlingen kunne dessverre ikke belyses utfra datamaterialet. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11602 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/11602 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11602 2025-04-13T14:27:37+00:00 Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag Bjørkås, Lasse Joakim 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11602 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11602 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Lærerutdanning Naturfagdidaktikk Spørsmål Klasseromsdialog VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ved to forskjellige skoler i Tromsø. Undervisningsøktene til lærerne ble observert med hjelp av videoopptak. Resultatene fra observasjonene viste tre mønster i klasseromsdialogen, IRE, IRF og IRFRF. Resultatene viser til at de utvalgte faktorene har en påvirkning på om klasseromsdialogen utarter seg som et IRE mønster. IRF og IRFRF mønstrene viser resultatene ikke til om faktorene har hatt en stor påvirkning. Det vises derimot til at lærerens bevisste handling ser ut til å ha en stor effekt i hvordan mønstrene utarter seg. Denne handlingen kunne dessverre ikke belyses utfra datamaterialet. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | Lærerutdanning Naturfagdidaktikk Spørsmål Klasseromsdialog VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 Bjørkås, Lasse Joakim Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag |
title | Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag |
title_full | Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag |
title_fullStr | Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag |
title_full_unstemmed | Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag |
title_short | Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag |
title_sort | spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. en kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag |
topic | Lærerutdanning Naturfagdidaktikk Spørsmål Klasseromsdialog VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 |
topic_facet | Lærerutdanning Naturfagdidaktikk Spørsmål Klasseromsdialog VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3908 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11602 |