Hvordan vurderer lærerne praktisk arbeid i naturfag? En kvantitativ analyse av lærernes formative vurderingspraksis av praktisk arbeid i naturfagundervisningen

Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tille...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Belt, Karoline
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11600
Description
Summary:Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som er gjennomført blant naturfaglærere i grunnskolen. Forskningsspørsmålet er: ”På hvilken måte og i hvor stor grad bruker naturfaglærere formativ vurdering i den praktiske delen av naturfagundervisningen i grunnskolen?”. Jeg har også med følgende tilleggsspørsmål: ”Påvirkes lærernes vurderingspraksis av (1) undervisningserfaringen i faget; (2) klassetrinn det undervises på og (3) antall studiepoeng i naturfag?”. Oppgaven bygger på en deduktiv tilnærming hvor jeg gjennom ulike teorier rundt formativ vurdering har utformet en spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble gjennomført blant naturfaglærere som deltok på en konferanse i Tromsø og til sammen 61 lærere responderte på spørreskjema. God formativ vurdering skal besvare tre viktige spørsmål: (1) ”Hvor skal eleven?”, (2) ”Hvor er eleven nå i forhold til målene?” og (3) ”Hvordan kan eleven jobbe videre for å oppnå ønsket mål?” (Hattie & Timperley, 2007). Resultatene viste at mange lærere i stor grad bruker ulike aspekter knyttet til formativ vurdering i praktisk arbeid i naturfag. Særlig viste lærerne seg å ha fokus på læringsmål, som knytter seg mot det første formative spørsmålet. I tillegg er elevenes rolle viktig i formativ vurdering (Black, Harrison, Lee, Marshall & Wiliam, 2003; Wiliam, 2011). Her viste det seg at de fleste lærerne i liten grad la til rette for elevmedvirkning i vurderingsarbeidet i praktisk arbeid i naturfag. Resultatene i denne undersøkelsen kan tyde på at lærere med lengre undervisningserfaring i større grad bruker formativ vurdering i praktisk arbeid i naturfag. Det viste seg at lærere på småtrinnet (1.-4. trinn) skåret signifikant lavere på vurderingspraksis enn lærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Det ble ikke gjort tydelige funn på variasjoner i vurderingspraksis for lærere med mellom 0 og 60 studiepoeng i naturfag.