Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner
Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11590 |
_version_ | 1829300311741693952 |
---|---|
author | Rehnlund, Rebecca Yvonn |
author_facet | Rehnlund, Rebecca Yvonn |
author_sort | Rehnlund, Rebecca Yvonn |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få en mulighet til et dypdykk i lærernes tanker og refleksjoner rundt prosessorientert skrivepedagogikk. Jeg endte opp med et utvalg på tre informanter, som alle jobber som norsklærere ved forskjellige skoler i Tromsø. Mitt datamateriale er for lite til å generalisere, men funnene vil likevel kunne være med å peke på tendenser. Konklusjonen blir da at det lever mange forståelser av prosessorientert skriving, og denne metoden blir brukt på mange forskjellige måter. Hva man legger i begrepet prosessorientert skriving er personavhengig (avhengig av læreren), men også teoretikeravhengig. Det vil derfor være vanskelig å si noe om hvilken status prosessorientert skriving faktisk har blant lærere i tromsøskolen. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Bak Lever Tromsø |
geographic_facet | Bak Lever Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11590 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/11590 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11590 2025-04-13T14:27:37+00:00 Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner Rehnlund, Rebecca Yvonn 2017-05-13 https://hdl.handle.net/10037/11590 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11590 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 prosessorientert prosess prosessorientert skriving skriving norskdidaktikk POS vurdering for læring formativ vurdering underveisvurdering VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få en mulighet til et dypdykk i lærernes tanker og refleksjoner rundt prosessorientert skrivepedagogikk. Jeg endte opp med et utvalg på tre informanter, som alle jobber som norsklærere ved forskjellige skoler i Tromsø. Mitt datamateriale er for lite til å generalisere, men funnene vil likevel kunne være med å peke på tendenser. Konklusjonen blir da at det lever mange forståelser av prosessorientert skriving, og denne metoden blir brukt på mange forskjellige måter. Hva man legger i begrepet prosessorientert skriving er personavhengig (avhengig av læreren), men også teoretikeravhengig. Det vil derfor være vanskelig å si noe om hvilken status prosessorientert skriving faktisk har blant lærere i tromsøskolen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Tromsø |
spellingShingle | prosessorientert prosess prosessorientert skriving skriving norskdidaktikk POS vurdering for læring formativ vurdering underveisvurdering VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 Rehnlund, Rebecca Yvonn Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner |
title | Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner |
title_full | Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner |
title_fullStr | Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner |
title_full_unstemmed | Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner |
title_short | Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner |
title_sort | prosessorientert skrivepedagogikk. en kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner |
topic | prosessorientert prosess prosessorientert skriving skriving norskdidaktikk POS vurdering for læring formativ vurdering underveisvurdering VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 |
topic_facet | prosessorientert prosess prosessorientert skriving skriving norskdidaktikk POS vurdering for læring formativ vurdering underveisvurdering VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11590 |