"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget

Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johansen, Ida Charlotte
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11588
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11588
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11588 2023-05-15T18:14:52+02:00 "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget Johansen, Ida Charlotte 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11588 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11588 openAccess Copyright 2017 The Author(s) samisk norskfaget mellomtrinnet samer didaktikk kultur VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:25Z Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med fornorskingsprosessen og revitalisering av samisk holdepunkter for analysen. For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg gjort en dokumentanalyse av tidligere læreplaner. Læreplanene jeg har valgt er M71, M87, L97 og LK06. Her har jeg sett på hvor samisk er nevnt og om det er kompetansemål i norsk på mellomtrinnet som handler om samisk. I tillegg har jeg hatt kvalitative intervju med fire norsklærere om hvordan de underviser om samisk, og hvilke prioriteringer de gjør. Analysen viser at M71 hadde ingen kompetansemål som handlet om samisk i norskfaget, mens det i M87 kom flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur. Læreplaner etter M87 viser at det kommer flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur i alle fag og det er flest i LK06. I analysen av intervjuene kommer det fram at de ser det ut til at de synes kompetansemålene om samisk i norskfaget er vide. I tillegg velger mange å ha prosjektuker der de har et tverrfaglig samarbeid om samiske tema. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic samisk
norskfaget
mellomtrinnet
samer
didaktikk
kultur
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3904
spellingShingle samisk
norskfaget
mellomtrinnet
samer
didaktikk
kultur
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3904
Johansen, Ida Charlotte
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
topic_facet samisk
norskfaget
mellomtrinnet
samer
didaktikk
kultur
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3904
description Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med fornorskingsprosessen og revitalisering av samisk holdepunkter for analysen. For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg gjort en dokumentanalyse av tidligere læreplaner. Læreplanene jeg har valgt er M71, M87, L97 og LK06. Her har jeg sett på hvor samisk er nevnt og om det er kompetansemål i norsk på mellomtrinnet som handler om samisk. I tillegg har jeg hatt kvalitative intervju med fire norsklærere om hvordan de underviser om samisk, og hvilke prioriteringer de gjør. Analysen viser at M71 hadde ingen kompetansemål som handlet om samisk i norskfaget, mens det i M87 kom flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur. Læreplaner etter M87 viser at det kommer flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur i alle fag og det er flest i LK06. I analysen av intervjuene kommer det fram at de ser det ut til at de synes kompetansemålene om samisk i norskfaget er vide. I tillegg velger mange å ha prosjektuker der de har et tverrfaglig samarbeid om samiske tema.
format Master Thesis
author Johansen, Ida Charlotte
author_facet Johansen, Ida Charlotte
author_sort Johansen, Ida Charlotte
title "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
title_short "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
title_full "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
title_fullStr "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
title_full_unstemmed "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
title_sort "samisk kultur er superviktig". en kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2017
url https://hdl.handle.net/10037/11588
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
geographic_facet Synes
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11588
op_rights openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
_version_ 1766187860445102080