"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget
Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11588 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11588 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11588 2023-05-15T18:14:52+02:00 "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget Johansen, Ida Charlotte 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11588 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11588 openAccess Copyright 2017 The Author(s) samisk norskfaget mellomtrinnet samer didaktikk kultur VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:25Z Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med fornorskingsprosessen og revitalisering av samisk holdepunkter for analysen. For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg gjort en dokumentanalyse av tidligere læreplaner. Læreplanene jeg har valgt er M71, M87, L97 og LK06. Her har jeg sett på hvor samisk er nevnt og om det er kompetansemål i norsk på mellomtrinnet som handler om samisk. I tillegg har jeg hatt kvalitative intervju med fire norsklærere om hvordan de underviser om samisk, og hvilke prioriteringer de gjør. Analysen viser at M71 hadde ingen kompetansemål som handlet om samisk i norskfaget, mens det i M87 kom flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur. Læreplaner etter M87 viser at det kommer flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur i alle fag og det er flest i LK06. I analysen av intervjuene kommer det fram at de ser det ut til at de synes kompetansemålene om samisk i norskfaget er vide. I tillegg velger mange å ha prosjektuker der de har et tverrfaglig samarbeid om samiske tema. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
samisk norskfaget mellomtrinnet samer didaktikk kultur VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 |
spellingShingle |
samisk norskfaget mellomtrinnet samer didaktikk kultur VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 Johansen, Ida Charlotte "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget |
topic_facet |
samisk norskfaget mellomtrinnet samer didaktikk kultur VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3904 |
description |
Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med fornorskingsprosessen og revitalisering av samisk holdepunkter for analysen. For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg gjort en dokumentanalyse av tidligere læreplaner. Læreplanene jeg har valgt er M71, M87, L97 og LK06. Her har jeg sett på hvor samisk er nevnt og om det er kompetansemål i norsk på mellomtrinnet som handler om samisk. I tillegg har jeg hatt kvalitative intervju med fire norsklærere om hvordan de underviser om samisk, og hvilke prioriteringer de gjør. Analysen viser at M71 hadde ingen kompetansemål som handlet om samisk i norskfaget, mens det i M87 kom flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur. Læreplaner etter M87 viser at det kommer flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur i alle fag og det er flest i LK06. I analysen av intervjuene kommer det fram at de ser det ut til at de synes kompetansemålene om samisk i norskfaget er vide. I tillegg velger mange å ha prosjektuker der de har et tverrfaglig samarbeid om samiske tema. |
format |
Master Thesis |
author |
Johansen, Ida Charlotte |
author_facet |
Johansen, Ida Charlotte |
author_sort |
Johansen, Ida Charlotte |
title |
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget |
title_short |
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget |
title_full |
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget |
title_fullStr |
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget |
title_full_unstemmed |
"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget |
title_sort |
"samisk kultur er superviktig". en kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2017 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/11588 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
geographic |
Synes |
geographic_facet |
Synes |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/11588 |
op_rights |
openAccess Copyright 2017 The Author(s) |
_version_ |
1766187860445102080 |