"Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget

Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johansen, Ida Charlotte
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11588
Description
Summary:Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med fornorskingsprosessen og revitalisering av samisk holdepunkter for analysen. For å finne svar på forskningsspørsmålet har jeg gjort en dokumentanalyse av tidligere læreplaner. Læreplanene jeg har valgt er M71, M87, L97 og LK06. Her har jeg sett på hvor samisk er nevnt og om det er kompetansemål i norsk på mellomtrinnet som handler om samisk. I tillegg har jeg hatt kvalitative intervju med fire norsklærere om hvordan de underviser om samisk, og hvilke prioriteringer de gjør. Analysen viser at M71 hadde ingen kompetansemål som handlet om samisk i norskfaget, mens det i M87 kom flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur. Læreplaner etter M87 viser at det kommer flere kompetansemål om samer og samisk språk og kultur i alle fag og det er flest i LK06. I analysen av intervjuene kommer det fram at de ser det ut til at de synes kompetansemålene om samisk i norskfaget er vide. I tillegg velger mange å ha prosjektuker der de har et tverrfaglig samarbeid om samiske tema.