Summary: | Hensikten ved oppgaven var å sammenlikne de to studieplanene ved tannlegeutdanningen ved Universitetet i Tromsø og Northern State Medical University i Arkhangelsk. Det var ønskelig å se på hvordan den kliniske opplæringen ble gjennomført og hvordan de ulike kliniske fagene var vektlagt i studieplanene. Videre var det av interesse å se hvorvidt forskningsmetode, vitenskapelig arbeid og undervisning i atferdsfag var vektlagt. Den metodiske tilnærmingen var en kvalitativ innholdsanalyse av de to studieplanene. Disse to tekstene utgjorde essensen i det metodiske arbeidet. Resultatet var en deskriptiv analyse av studieplanenes vektlegging av fagområder. Disse resultatene ble sett i lys av forskningsspørsmålene som lå til grunn for oppgaven. Konklusjonen av sammenlikningen av studieplanene viste store forskjeller av mengde klinisk ekstern undervisning og forskjeller i hvilke fagområder som ble vektlagt. Videre viste analysen at studiet i Arkhangelsk fulgte en biomedisinsk modell i oppbyggingen av studiet, mens Universitetet i Tromsø fulgte en biopsykososial modell.
|