Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det v...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11555 |
_version_ | 1829300331640520704 |
---|---|
author | Sivertsen, Robin Hilmarsen |
author_facet | Sivertsen, Robin Hilmarsen |
author_sort | Sivertsen, Robin Hilmarsen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan foregå. Jeg har fått tilgang til rutiner for overgang i Tromsø kommune, og har gjort en deduktiv analyse av disse, for å undersøke om rutinene bidrar til å bevare forskjellige former for kontinuitet, som jeg legger til grunn for en trygg og god overgang. Jeg har gjennomført intervjuer med fire forskjellige rektorer, der to jobber på barneskole og to jobber på ungdomsskole. Rektorene jeg intervjuet jobbet på skoler med tilhørighet til hverandre, som vil si at barneskolene jeg var på, sender elever til ungdomsskolene jeg var på. Jeg hadde et ønske om å få perspektivet til rektorer på begge skoleslag, for å danne meg et mer nyansert bilde av hvordan overgangen oppleves av de som jobber direkte med den. Intervjuene danner grunnlaget for diskusjonen i oppgaven. Analysen av rutinene, og teorien, brukes for å belyse funn, drøfte prosessen og for å prøve å skape et teoretisk bilde av funnene. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Barne Overgangen Tromsø |
geographic_facet | Barne Overgangen Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11555 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/11555 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11555 2025-04-13T14:27:37+00:00 Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen Sivertsen, Robin Hilmarsen 2017-05-16 https://hdl.handle.net/10037/11555 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11555 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Overgang Rutiner Trygg God Utviklingspsykologi Analyse Relasjoner Organisasjoner Skole LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan foregå. Jeg har fått tilgang til rutiner for overgang i Tromsø kommune, og har gjort en deduktiv analyse av disse, for å undersøke om rutinene bidrar til å bevare forskjellige former for kontinuitet, som jeg legger til grunn for en trygg og god overgang. Jeg har gjennomført intervjuer med fire forskjellige rektorer, der to jobber på barneskole og to jobber på ungdomsskole. Rektorene jeg intervjuet jobbet på skoler med tilhørighet til hverandre, som vil si at barneskolene jeg var på, sender elever til ungdomsskolene jeg var på. Jeg hadde et ønske om å få perspektivet til rektorer på begge skoleslag, for å danne meg et mer nyansert bilde av hvordan overgangen oppleves av de som jobber direkte med den. Intervjuene danner grunnlaget for diskusjonen i oppgaven. Analysen av rutinene, og teorien, brukes for å belyse funn, drøfte prosessen og for å prøve å skape et teoretisk bilde av funnene. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Barne ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) Overgangen ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Overgang Rutiner Trygg God Utviklingspsykologi Analyse Relasjoner Organisasjoner Skole LRU-3901 Sivertsen, Robin Hilmarsen Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen |
title | Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen |
title_full | Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen |
title_fullStr | Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen |
title_full_unstemmed | Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen |
title_short | Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen |
title_sort | fra barn til ungdom. en studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Overgang Rutiner Trygg God Utviklingspsykologi Analyse Relasjoner Organisasjoner Skole LRU-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Overgang Rutiner Trygg God Utviklingspsykologi Analyse Relasjoner Organisasjoner Skole LRU-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11555 |