Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen

Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sivertsen, Robin Hilmarsen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11555
_version_ 1829300331640520704
author Sivertsen, Robin Hilmarsen
author_facet Sivertsen, Robin Hilmarsen
author_sort Sivertsen, Robin Hilmarsen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan foregå. Jeg har fått tilgang til rutiner for overgang i Tromsø kommune, og har gjort en deduktiv analyse av disse, for å undersøke om rutinene bidrar til å bevare forskjellige former for kontinuitet, som jeg legger til grunn for en trygg og god overgang. Jeg har gjennomført intervjuer med fire forskjellige rektorer, der to jobber på barneskole og to jobber på ungdomsskole. Rektorene jeg intervjuet jobbet på skoler med tilhørighet til hverandre, som vil si at barneskolene jeg var på, sender elever til ungdomsskolene jeg var på. Jeg hadde et ønske om å få perspektivet til rektorer på begge skoleslag, for å danne meg et mer nyansert bilde av hvordan overgangen oppleves av de som jobber direkte med den. Intervjuene danner grunnlaget for diskusjonen i oppgaven. Analysen av rutinene, og teorien, brukes for å belyse funn, drøfte prosessen og for å prøve å skape et teoretisk bilde av funnene.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Barne
Overgangen
Tromsø
geographic_facet Barne
Overgangen
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11555
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583)
ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11555
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11555 2025-04-13T14:27:37+00:00 Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen Sivertsen, Robin Hilmarsen 2017-05-16 https://hdl.handle.net/10037/11555 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11555 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Overgang Rutiner Trygg God Utviklingspsykologi Analyse Relasjoner Organisasjoner Skole LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Oppgaven er en studie av overgangsprosessen mellom barneskole og ungdomsskolen. Studien har spesielt fokus på hvordan kommunale rutiner for overgang, kan være med på å tilrettelegge for en trygg og god overgang. I oppgaven bruker jeg relevant teori om overganger, skolen som organisasjon og hva det vil si å være trygg og god, for å prøve å danne en forståelse for hvordan en trygg og god overgang kan foregå. Jeg har fått tilgang til rutiner for overgang i Tromsø kommune, og har gjort en deduktiv analyse av disse, for å undersøke om rutinene bidrar til å bevare forskjellige former for kontinuitet, som jeg legger til grunn for en trygg og god overgang. Jeg har gjennomført intervjuer med fire forskjellige rektorer, der to jobber på barneskole og to jobber på ungdomsskole. Rektorene jeg intervjuet jobbet på skoler med tilhørighet til hverandre, som vil si at barneskolene jeg var på, sender elever til ungdomsskolene jeg var på. Jeg hadde et ønske om å få perspektivet til rektorer på begge skoleslag, for å danne meg et mer nyansert bilde av hvordan overgangen oppleves av de som jobber direkte med den. Intervjuene danner grunnlaget for diskusjonen i oppgaven. Analysen av rutinene, og teorien, brukes for å belyse funn, drøfte prosessen og for å prøve å skape et teoretisk bilde av funnene. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Barne ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) Overgangen ENVELOPE(14.211,14.211,66.347,66.347) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Overgang
Rutiner
Trygg
God
Utviklingspsykologi
Analyse
Relasjoner
Organisasjoner
Skole
LRU-3901
Sivertsen, Robin Hilmarsen
Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
title Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
title_full Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
title_fullStr Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
title_full_unstemmed Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
title_short Fra barn til ungdom. En studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
title_sort fra barn til ungdom. en studie av kommunale rutiner for overgangen mellom barne- og ungdomsskolen
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Overgang
Rutiner
Trygg
God
Utviklingspsykologi
Analyse
Relasjoner
Organisasjoner
Skole
LRU-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
Overgang
Rutiner
Trygg
God
Utviklingspsykologi
Analyse
Relasjoner
Organisasjoner
Skole
LRU-3901
url https://hdl.handle.net/10037/11555