Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design

Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Stenersen, Mark, Andreassen, Helene N.
Format: Conference Object
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11536
_version_ 1829305814295248896
author Stenersen, Mark
Andreassen, Helene N.
author_facet Stenersen, Mark
Andreassen, Helene N.
author_sort Stenersen, Mark
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er tanker vi forsøker å ha med oss i alle prosjekter hos Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet. Nettressursen iKomp (http://ikomp.no) er et av flere eksempler der vi gjennom valg av plattform har fått rettet fokus på innholdet og et minimalistisk brukerdesign (UX design). Hvor, i prosessen med å utvikle en tjeneste eller et verktøy, bør hensynet til nettopp brukeropplevelsen etableres? Og hva vil det si å sette studentens behov først? Finnes det måter å jobbe på som sikrer at prosessen med å utvikle en tjeneste eller å finne ett verktøy ivaretar brukerperspektivet, og samtidig oppmuntrer og/eller tvinger oss til å reflektere over hva det er vi prøver å lage? Å lage en verktøykasse med tjenester og verktøy for studenter og brukere generelt handler ikke bare om hva som er mest effektivt, teknisk sett, billigst eller valgt av andre. Det handler like mye om hva som er rett for brukeren. For å finne ut av det må man noen ganger begynne i andre enden og forstå hva som dekker behovene til brukeren. Denne Pecha Kuchaen handler om tilgjengeliggjøring gjennom valg av grafiske grensesnitt, og godt brukerorientert design.
format Conference Object
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11536
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation FRIDAID 1475826
https://hdl.handle.net/10037/11536
op_rights openAccess
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11536 2025-04-13T14:15:26+00:00 Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design Stenersen, Mark Andreassen, Helene N. 2017 https://hdl.handle.net/10037/11536 nob nob UiT Norges arktiske universitet FRIDAID 1475826 https://hdl.handle.net/10037/11536 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323 VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323 Conference object Konferansebidrag 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er tanker vi forsøker å ha med oss i alle prosjekter hos Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet. Nettressursen iKomp (http://ikomp.no) er et av flere eksempler der vi gjennom valg av plattform har fått rettet fokus på innholdet og et minimalistisk brukerdesign (UX design). Hvor, i prosessen med å utvikle en tjeneste eller et verktøy, bør hensynet til nettopp brukeropplevelsen etableres? Og hva vil det si å sette studentens behov først? Finnes det måter å jobbe på som sikrer at prosessen med å utvikle en tjeneste eller å finne ett verktøy ivaretar brukerperspektivet, og samtidig oppmuntrer og/eller tvinger oss til å reflektere over hva det er vi prøver å lage? Å lage en verktøykasse med tjenester og verktøy for studenter og brukere generelt handler ikke bare om hva som er mest effektivt, teknisk sett, billigst eller valgt av andre. Det handler like mye om hva som er rett for brukeren. For å finne ut av det må man noen ganger begynne i andre enden og forstå hva som dekker behovene til brukeren. Denne Pecha Kuchaen handler om tilgjengeliggjøring gjennom valg av grafiske grensesnitt, og godt brukerorientert design. Conference Object Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323
VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323
Stenersen, Mark
Andreassen, Helene N.
Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
title Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
title_full Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
title_fullStr Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
title_full_unstemmed Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
title_short Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
title_sort tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323
VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323
VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323
url https://hdl.handle.net/10037/11536