Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference Object |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11536 |
_version_ | 1829305814295248896 |
---|---|
author | Stenersen, Mark Andreassen, Helene N. |
author_facet | Stenersen, Mark Andreassen, Helene N. |
author_sort | Stenersen, Mark |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er tanker vi forsøker å ha med oss i alle prosjekter hos Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet. Nettressursen iKomp (http://ikomp.no) er et av flere eksempler der vi gjennom valg av plattform har fått rettet fokus på innholdet og et minimalistisk brukerdesign (UX design). Hvor, i prosessen med å utvikle en tjeneste eller et verktøy, bør hensynet til nettopp brukeropplevelsen etableres? Og hva vil det si å sette studentens behov først? Finnes det måter å jobbe på som sikrer at prosessen med å utvikle en tjeneste eller å finne ett verktøy ivaretar brukerperspektivet, og samtidig oppmuntrer og/eller tvinger oss til å reflektere over hva det er vi prøver å lage? Å lage en verktøykasse med tjenester og verktøy for studenter og brukere generelt handler ikke bare om hva som er mest effektivt, teknisk sett, billigst eller valgt av andre. Det handler like mye om hva som er rett for brukeren. For å finne ut av det må man noen ganger begynne i andre enden og forstå hva som dekker behovene til brukeren. Denne Pecha Kuchaen handler om tilgjengeliggjøring gjennom valg av grafiske grensesnitt, og godt brukerorientert design. |
format | Conference Object |
genre | Arktis* |
genre_facet | Arktis* |
geographic | Finnes |
geographic_facet | Finnes |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11536 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | FRIDAID 1475826 https://hdl.handle.net/10037/11536 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11536 2025-04-13T14:15:26+00:00 Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design Stenersen, Mark Andreassen, Helene N. 2017 https://hdl.handle.net/10037/11536 nob nob UiT Norges arktiske universitet FRIDAID 1475826 https://hdl.handle.net/10037/11536 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323 VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323 Conference object Konferansebidrag 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er tanker vi forsøker å ha med oss i alle prosjekter hos Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet. Nettressursen iKomp (http://ikomp.no) er et av flere eksempler der vi gjennom valg av plattform har fått rettet fokus på innholdet og et minimalistisk brukerdesign (UX design). Hvor, i prosessen med å utvikle en tjeneste eller et verktøy, bør hensynet til nettopp brukeropplevelsen etableres? Og hva vil det si å sette studentens behov først? Finnes det måter å jobbe på som sikrer at prosessen med å utvikle en tjeneste eller å finne ett verktøy ivaretar brukerperspektivet, og samtidig oppmuntrer og/eller tvinger oss til å reflektere over hva det er vi prøver å lage? Å lage en verktøykasse med tjenester og verktøy for studenter og brukere generelt handler ikke bare om hva som er mest effektivt, teknisk sett, billigst eller valgt av andre. Det handler like mye om hva som er rett for brukeren. For å finne ut av det må man noen ganger begynne i andre enden og forstå hva som dekker behovene til brukeren. Denne Pecha Kuchaen handler om tilgjengeliggjøring gjennom valg av grafiske grensesnitt, og godt brukerorientert design. Conference Object Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323 VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323 Stenersen, Mark Andreassen, Helene N. Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design |
title | Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design |
title_full | Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design |
title_fullStr | Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design |
title_full_unstemmed | Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design |
title_short | Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design |
title_sort | tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323 VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323 VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Knowledge retrieval and organization: 323 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11536 |