Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design

Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Stenersen, Mark, Andreassen, Helene N.
Format: Conference Object
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11536
Description
Summary:Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er tanker vi forsøker å ha med oss i alle prosjekter hos Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet. Nettressursen iKomp (http://ikomp.no) er et av flere eksempler der vi gjennom valg av plattform har fått rettet fokus på innholdet og et minimalistisk brukerdesign (UX design). Hvor, i prosessen med å utvikle en tjeneste eller et verktøy, bør hensynet til nettopp brukeropplevelsen etableres? Og hva vil det si å sette studentens behov først? Finnes det måter å jobbe på som sikrer at prosessen med å utvikle en tjeneste eller å finne ett verktøy ivaretar brukerperspektivet, og samtidig oppmuntrer og/eller tvinger oss til å reflektere over hva det er vi prøver å lage? Å lage en verktøykasse med tjenester og verktøy for studenter og brukere generelt handler ikke bare om hva som er mest effektivt, teknisk sett, billigst eller valgt av andre. Det handler like mye om hva som er rett for brukeren. For å finne ut av det må man noen ganger begynne i andre enden og forstå hva som dekker behovene til brukeren. Denne Pecha Kuchaen handler om tilgjengeliggjøring gjennom valg av grafiske grensesnitt, og godt brukerorientert design.