Holdninger til helseinformasjon i allmennpraksis. En spørreskjemaundersøkelse blant pasienter på allmennlegekontor

Bakgrunn: God helseinformasjon er viktig i pasient-lege-interaksjonen i allmennpraksis. Mennesker har ulike evner til å tolke, forstå og anvende helseinformasjonen, såkalt health literacy. Det er stor forskjell i health literacy-ferdigheter blant pasientene, og derfor er det viktig å vite hvilke hol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Einar Mathisen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11523
Description
Summary:Bakgrunn: God helseinformasjon er viktig i pasient-lege-interaksjonen i allmennpraksis. Mennesker har ulike evner til å tolke, forstå og anvende helseinformasjonen, såkalt health literacy. Det er stor forskjell i health literacy-ferdigheter blant pasientene, og derfor er det viktig å vite hvilke holdninger pasientene har til helseinformasjonen. Formål: Hensikten med studien var å undersøke pasienters holdninger til helseinformasjon i allmennpraksis. Metode: Tverrsnittsstudie med spørreskjemaundersøkelse. Studiepopulasjonen besto av pasienter på 9 allmennlegekontor i Nord-Norge. Data ble innsamlet august 2016 til mars 2017. Resultatene ble slått sammen til 4 kategorier og analysert med deskriptiv statistikk, univariat og multippel regresjon. Resultat: 170 pasienter besvarte spørreskjemaet av totalt 360 utdelte skjema (29 % menn, 71 % kvinner). Generelt hadde deltagerne positive holdninger. 86 % rapporterte om at de forsto alt legen sa og 90 % var fornøyde med fastlegen. 26 % syntes fastlegen kunne gitt informasjon på en bedre måte, 14 % hadde vært usikker på medikamentbruk, 21 % synes internett ga bedre helseinformasjon enn allmennlegen, 33 % synes ikke fastlegen var flink til å opplyse hvor de kunne lese mer om sin helse. 16 % syntes ikke de fikk være delaktig i behandlingsvalg. Forhold til fastlegen forklarte alle utsagnene (p<0,00). Alder, kjønn, utdanning og helsetilstand var ikke signifikante. Konklusjon: Pasientene var i hovedsak positive til helseinformasjonen. Mange synes fastlegen kunne gitt informasjon på en bedre måte. Noen opplevde for lite informasjon av fastlegen ved medikamentbruk. Internett er viktig og fastlegen kan bli bedre til å ta opp dette med pasienten. En del opplevde ikke å være delaktig i behandlingsvalg. Forhold til fastlegen er meget viktig for god helseinformasjon. Resultatene tyder på at helseinformasjon og kommunikasjon er viktig i det moderne helsevesenet og at fremtidige studier er viktig for kunne bedre tilpasse helseinformasjon til pasientene.