De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder d...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11450 |
_version_ | 1829300321421099008 |
---|---|
author | Antonsen, Jill-Heidi |
author_facet | Antonsen, Jill-Heidi |
author_sort | Antonsen, Jill-Heidi |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler i form av samtalekort kan være til støtte og hjelp under dette viktige arbeidet. For å innhente kunnskap har jeg foretatt kvalitative intervjuundersøkelser med tre pedagogiske ledere om deres erfaringer knyttet til det forebyggende arbeidet. Grunnet manglende føringer for hva forebygging av seksuelle overgrep i barnehagen innebærer, samt egen erfaring med hvor vanskelig det er å finne de rette ordene for hva man bør si, kom ideen om å lage samtalekort tenkt som støtte og hjelp i det forebyggende arbeidet. Samtalekortene er laget i tett samarbeid med Barnehuset i Tromsø. Forskningsdesignet er et pretest-posttest design, uten bruk av kontrollgruppe. Forskningsdeltakerne har fått i oppdrag å prøve ut enkle samtalekortene på sine avdelinger, hvor erfaringene de gjør seg under utprøvingen vil gi svar på om samtalekort kan være et positivt bidrag i det forebyggende arbeidet i barnehagen. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Sitter Tromsø |
geographic_facet | Sitter Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11450 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/11450 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11450 2025-04-13T14:27:37+00:00 De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep Antonsen, Jill-Heidi 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11450 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11450 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 spesialpedagogikk VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler i form av samtalekort kan være til støtte og hjelp under dette viktige arbeidet. For å innhente kunnskap har jeg foretatt kvalitative intervjuundersøkelser med tre pedagogiske ledere om deres erfaringer knyttet til det forebyggende arbeidet. Grunnet manglende føringer for hva forebygging av seksuelle overgrep i barnehagen innebærer, samt egen erfaring med hvor vanskelig det er å finne de rette ordene for hva man bør si, kom ideen om å lage samtalekort tenkt som støtte og hjelp i det forebyggende arbeidet. Samtalekortene er laget i tett samarbeid med Barnehuset i Tromsø. Forskningsdesignet er et pretest-posttest design, uten bruk av kontrollgruppe. Forskningsdeltakerne har fått i oppdrag å prøve ut enkle samtalekortene på sine avdelinger, hvor erfaringene de gjør seg under utprøvingen vil gi svar på om samtalekort kan være et positivt bidrag i det forebyggende arbeidet i barnehagen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitter ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) Tromsø |
spellingShingle | spesialpedagogikk VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Antonsen, Jill-Heidi De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep |
title | De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep |
title_full | De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep |
title_fullStr | De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep |
title_full_unstemmed | De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep |
title_short | De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep |
title_sort | de små barna og den "vanskelige" samtalen. barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep |
topic | spesialpedagogikk VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
topic_facet | spesialpedagogikk VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11450 |