De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep

Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Antonsen, Jill-Heidi
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11450
_version_ 1829300321421099008
author Antonsen, Jill-Heidi
author_facet Antonsen, Jill-Heidi
author_sort Antonsen, Jill-Heidi
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler i form av samtalekort kan være til støtte og hjelp under dette viktige arbeidet. For å innhente kunnskap har jeg foretatt kvalitative intervjuundersøkelser med tre pedagogiske ledere om deres erfaringer knyttet til det forebyggende arbeidet. Grunnet manglende føringer for hva forebygging av seksuelle overgrep i barnehagen innebærer, samt egen erfaring med hvor vanskelig det er å finne de rette ordene for hva man bør si, kom ideen om å lage samtalekort tenkt som støtte og hjelp i det forebyggende arbeidet. Samtalekortene er laget i tett samarbeid med Barnehuset i Tromsø. Forskningsdesignet er et pretest-posttest design, uten bruk av kontrollgruppe. Forskningsdeltakerne har fått i oppdrag å prøve ut enkle samtalekortene på sine avdelinger, hvor erfaringene de gjør seg under utprøvingen vil gi svar på om samtalekort kan være et positivt bidrag i det forebyggende arbeidet i barnehagen.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Sitter
Tromsø
geographic_facet Sitter
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11450
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11450
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11450 2025-04-13T14:27:37+00:00 De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep Antonsen, Jill-Heidi 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11450 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11450 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 spesialpedagogikk VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler i form av samtalekort kan være til støtte og hjelp under dette viktige arbeidet. For å innhente kunnskap har jeg foretatt kvalitative intervjuundersøkelser med tre pedagogiske ledere om deres erfaringer knyttet til det forebyggende arbeidet. Grunnet manglende føringer for hva forebygging av seksuelle overgrep i barnehagen innebærer, samt egen erfaring med hvor vanskelig det er å finne de rette ordene for hva man bør si, kom ideen om å lage samtalekort tenkt som støtte og hjelp i det forebyggende arbeidet. Samtalekortene er laget i tett samarbeid med Barnehuset i Tromsø. Forskningsdesignet er et pretest-posttest design, uten bruk av kontrollgruppe. Forskningsdeltakerne har fått i oppdrag å prøve ut enkle samtalekortene på sine avdelinger, hvor erfaringene de gjør seg under utprøvingen vil gi svar på om samtalekort kan være et positivt bidrag i det forebyggende arbeidet i barnehagen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Sitter ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) Tromsø
spellingShingle spesialpedagogikk
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
Antonsen, Jill-Heidi
De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
title De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
title_full De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
title_fullStr De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
title_full_unstemmed De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
title_short De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
title_sort de små barna og den "vanskelige" samtalen. barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep
topic spesialpedagogikk
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
topic_facet spesialpedagogikk
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/11450