Smarttelefonens muligheter i prehospital tjeneste. En kvalitativ studie av AMK og ambulansetjenesten i Tromsø

Den teknologiske utviklingen innenfor mobiltelefonteknologien beveger seg stadig fremover, og i dag er det smarttelefonene som dominerer. Smarttelefonen gir brukeren mulighet til å kunne kommunisere på forskjellige måter, i tillegg til å muliggjøre annen informasjon som blant annet posisjonen til br...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordheim, Tor-Sverre Engen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
AMK
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11351
Description
Summary:Den teknologiske utviklingen innenfor mobiltelefonteknologien beveger seg stadig fremover, og i dag er det smarttelefonene som dominerer. Smarttelefonen gir brukeren mulighet til å kunne kommunisere på forskjellige måter, i tillegg til å muliggjøre annen informasjon som blant annet posisjonen til brukeren. Ser en dette i sammenheng med at store deler av den norske befolkningen er i besittelse av en slik smarttelefon, kan teknologien ses på som en ubenyttet ressurs som også helsevesenet i Norge kan dra nytte av. Det ga bakgrunn for studiens problemstilling: Hvordan kan sivil bruk av smarttelefoner bidra til en bedre situasjonsbevissthet, beslutningstaking og respons hos AMK og ambulansetjenesten i håndteringen av hendelser? For å besvare problemstillingen er studien basert på et bredt teorigrunnlag, hvor kommunikasjonsteori med underelementer er benyttet for å belyse interaksjonene mellom innringer, AMK og ambulansetjenesten. Teoriene rundt kommunikasjon henger påfølgende tett sammen med teori benyttet om situasjonsbevissthet, beslutningstaking, stress, belastninger og mestringsforventninger, som kan påvirkes av kommunikasjonen. Team teori er benyttet da en kan se på arbeidet som gjøres både hos AMK og ambulansetjenesten som teambasert, men også samhandlingen mellom AMK og ambulansetjenesten. Ulykker, kriser og krisehåndtering trekkes inn, samt det operative og taktiske nivået, siden AMK og ambulansen kan sies å ligge på to forskjellige nivåer. Kvalitativ metode ble benyttet under datainnsamlingen, og det ble gjennomført totalt elleve besøksintervju, fem hos AMK og seks hos ambulansetjenesten i Tromsø. Det utgjorde primærdataen for studien. I tillegg har studien også benyttet sekundærdata i form av stortingsmeldinger, rapporter, Norges Offentlige Utredninger m. flere, samt tertiærdata i form av tidligere forskning har blitt benyttet for å underbygge funn i studien. Studien kan med bakgrunn i drøftingen konkludere med at smarttelefonen kan bidra til en bedre situasjonsbevissthet, beslutningstaking og respons gjennom automatisk posisjonering via GPS, chat funksjon, personlig profil på innringer og gjennom visuell informasjon i form av bilde og video.