Musikk og matematikk i Narvik. En analyse av elevers matematiske kompetanser i et undersøkende tverrfaglig prosjekt på en musikklinje

Problemstillingen for denne masteravhandlingen er: «Hvilke matematiske kompetanser viser og utvikler elever på linjen for Musikk, dans og drama i et tverrfaglig undersøkende prosjekt innen musikk og matematikk?» Jeg har i oktober 2016 gjennomført en kvalitativ studie med min egen klasse, som da gikk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harbrecht, Julia
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11312
Description
Summary:Problemstillingen for denne masteravhandlingen er: «Hvilke matematiske kompetanser viser og utvikler elever på linjen for Musikk, dans og drama i et tverrfaglig undersøkende prosjekt innen musikk og matematikk?» Jeg har i oktober 2016 gjennomført en kvalitativ studie med min egen klasse, som da gikk andre året på linjen for Musikk, dans og drama ved Narvik videregående skole. Studien bygger videre på et pilotprosjekt med den samme elevgruppen, som ble gjennomført i februar/mars 2016 under ledelse av forsker ved UiT - Norges arktiske universitet, Anne Fyhn. Prosjektet varte i en uke, og elevene skulle i grupper på to til fire undersøke tema fra musikken med tanke på matematisk innhold. Som avslutning på prosjektet hadde gruppene fremlegg om sine funn for hele klassen. Jeg har analysert elevenes arbeid med tanke på hvilke matematiske kompetanser elevene viser og utvikler. Rammeverket for analysen har vært Niss åtte matematiske kompetanser (Niss & Jensen, 2002) og Schoenfelds (2007b) fire aspekter ved matematisk proficiency. I tillegg ser jeg i analysen på hvilke læreplanmål elevene dekker med sitt arbeid. Jeg har først og fremst brukt læreplanen for matematikk 2P (Kunnskapsdepartementet [KD], 2013b). Men siden det er et tverrfaglig prosjekt, og elevene skulle jobbe med tema som var relevante for musikkfagene, så trekker jeg også inn læreplanene for de forskjellige programfagene i musikk (KD, 2006a, 2006b, 2006c, 2006d, 2006e, 2006f). Elevene brukte seks av Niss åtte matematiske kompetanser i sitt arbeid, og de fikk vist et annet spekter av kompetanser enn ved den vanlige undervisningen, som ofte blir vurdert gjennom skriftlige prøver. Arbeidet dekket flere av kompetansemålene i alle de fire hovedområdene i læreplanen for matematikk 2P. Det er særlig den grunnleggende ferdigheten å uttrykke seg muntlig i matematikk, som elevene fikk brukt mer enn i de vanlige timene. Jeg opplevde at elevene ble mer motiverte til å arbeide med matematikk når de opplevde et tema som relevant innenfor sin musikkultur.