Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?

Det har vist seg å være en økende grad av fusjoner i offentlig sektor, noe Høgskolen i Harstad fikk erfare i 2016, da de ble fusjonert med Universitetet i Tromsø. Dette har berørt organisasjonsstrukturen og ansatte ved Handelshøgskolen i både Tromsø og Harstad. Fusjoner har likevel blitt kritisert f...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vik, Espen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11199
_version_ 1829305809098506240
author Vik, Espen
author_facet Vik, Espen
author_sort Vik, Espen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Det har vist seg å være en økende grad av fusjoner i offentlig sektor, noe Høgskolen i Harstad fikk erfare i 2016, da de ble fusjonert med Universitetet i Tromsø. Dette har berørt organisasjonsstrukturen og ansatte ved Handelshøgskolen i både Tromsø og Harstad. Fusjoner har likevel blitt kritisert for å ikke fungere slik man ønsker, og det stilles spørsmålstegn til hvorvidt fusjoner er lønnsomt. Dette skaper økt interesse for fusjoner i utdanningssektoren. Studien har til formål å studere oppstartsprosessen av fusjonen mellom Tromsø og Harstad, ved å se på hvordan styringssystemer utformes og brukes som hjelpemiddel. Problemstillingen «Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?», er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie av Handelshøgskolen ved UIT, Norges arktiske universitet. Empirien indikerer en mulig påvirkning av geografisk distanse til toppledelsen, da dette synes å påvirke hvor tett enhetene styres. Spesielt i oppstartsprosessen av fusjonen opplevde Harstad at de ble absorbert inn i Tromsø sine systemer, med høyt fokus på standardisering. Det påpekes at styringssystemer fungerte som formaliserte rammer, men at god kommunikasjon var en viktig faktor for å både forstå styringssystemene, samt sikre læring mellom ansatte. Mangel på fysiske møter har likevel ført til at Harstad følte at styringen har vært mer preget av kontroll og overvåking enn Tromsø. Det argumenteres for at mer tillit og delegering kunne effektivisert arbeidet, spesielt i oppstartsprosessen av fusjonen. Således etterlyste informantene i Harstad mer involvering og deltakelse i selve oppstartsprosessen, som kunne vært gjort ved økt fokus på interaktive kontrollmekanismer. Nøkkelord: Fusjon, styringssystem, utdanningssektor, kommunikasjon, universitet, høgskole.
format Master Thesis
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Synes
Tromsø
geographic_facet Synes
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11199
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11199
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11199 2025-04-13T14:15:26+00:00 Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon? Vik, Espen 2017-06-01 https://hdl.handle.net/10037/11199 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11199 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Bedriftsøkonomi VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3901H Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Det har vist seg å være en økende grad av fusjoner i offentlig sektor, noe Høgskolen i Harstad fikk erfare i 2016, da de ble fusjonert med Universitetet i Tromsø. Dette har berørt organisasjonsstrukturen og ansatte ved Handelshøgskolen i både Tromsø og Harstad. Fusjoner har likevel blitt kritisert for å ikke fungere slik man ønsker, og det stilles spørsmålstegn til hvorvidt fusjoner er lønnsomt. Dette skaper økt interesse for fusjoner i utdanningssektoren. Studien har til formål å studere oppstartsprosessen av fusjonen mellom Tromsø og Harstad, ved å se på hvordan styringssystemer utformes og brukes som hjelpemiddel. Problemstillingen «Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?», er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie av Handelshøgskolen ved UIT, Norges arktiske universitet. Empirien indikerer en mulig påvirkning av geografisk distanse til toppledelsen, da dette synes å påvirke hvor tett enhetene styres. Spesielt i oppstartsprosessen av fusjonen opplevde Harstad at de ble absorbert inn i Tromsø sine systemer, med høyt fokus på standardisering. Det påpekes at styringssystemer fungerte som formaliserte rammer, men at god kommunikasjon var en viktig faktor for å både forstå styringssystemene, samt sikre læring mellom ansatte. Mangel på fysiske møter har likevel ført til at Harstad følte at styringen har vært mer preget av kontroll og overvåking enn Tromsø. Det argumenteres for at mer tillit og delegering kunne effektivisert arbeidet, spesielt i oppstartsprosessen av fusjonen. Således etterlyste informantene i Harstad mer involvering og deltakelse i selve oppstartsprosessen, som kunne vært gjort ved økt fokus på interaktive kontrollmekanismer. Nøkkelord: Fusjon, styringssystem, utdanningssektor, kommunikasjon, universitet, høgskole. Master Thesis Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Tromsø
spellingShingle Bedriftsøkonomi
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901H
Vik, Espen
Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?
title Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?
title_full Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?
title_fullStr Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?
title_full_unstemmed Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?
title_short Fusjon i utdanningssektoren. Hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?
title_sort fusjon i utdanningssektoren. hvordan brukes styringssystemer i oppstartsprosessen av en fusjon?
topic Bedriftsøkonomi
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901H
topic_facet Bedriftsøkonomi
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901H
url https://hdl.handle.net/10037/11199