Jakten på mellomlederens identitet

Tema for oppgaven var å se på om yrkesutøvere beholder sin profesjonsidentitet som sykepleiere og barnehagelærere i kommunal organisasjon når de går over til mellomlederstillinger i egen virksomhet, eller om de endrer identitet når de endrer rolle, og går over i lederstilling. Problemstillingen er:...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Slettvoll, Unn Wenche, Bergersen, Nina Furu
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11185
Description
Summary:Tema for oppgaven var å se på om yrkesutøvere beholder sin profesjonsidentitet som sykepleiere og barnehagelærere i kommunal organisasjon når de går over til mellomlederstillinger i egen virksomhet, eller om de endrer identitet når de endrer rolle, og går over i lederstilling. Problemstillingen er: Endres fagpersoners identitet når de avanserer fra yrkesutøver til mellomleder i kommunal organisasjon? Studiet er en kvalitativ undersøkelse som ble sendt ut til 8 mellomledere i to kommuner i Nord-Norge. I denne studien valgte vi å se hver enkelt informant som enkeltcaser. En av informantene valgte å trekke seg fra undersøkelsen. Her stilte vi spørsmål om det skjedde en identitetsendring for den enkelte, som følge av overgangen til ny rolle fra yrkesutøver til mellomleder i kommunal organisasjon. Sentrale funn fra studiet viser at det skjer en ubevist endring i mellomleders identitet over tid, når de går fra yrkesutøvere til ledere. Den faglige bakgrunnen som sykepleiere eller barnehagelærere er nødvendig for å drive ledelse i helseinstitusjoner og i barnehager. Dette både for å drive den faglige utviklingen, og får å kunne møte og forstå medarbeidere i deres arbeidssituasjon. Mellomleder har også som oppgave å fronte viktige saker oppover i organisasjonen for å få gjennomslag for økonomi, og få handlingsrom for å kunne gjennomføre utviklingsarbeid. Nøkkelord for denne masteroppgaven er: identitet - mellomleder - endring - profesjon - ledelse