Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?

Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jakhelln, Rachel Elise, Bjørndal, Kristin Emilie W, Stølen, Gerd
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Acta Didactica Norge 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10472
_version_ 1829305824909983744
author Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
Stølen, Gerd
author_facet Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
Stølen, Gerd
author_sort Jakhelln, Rachel Elise
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen.
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
geographic Nerland
Synes
geographic_facet Nerland
Synes
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10472
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454
FRIDAID 1352859
https://hdl.handle.net/10037/10472
op_rights openAccess
publishDate 2016
publisher Acta Didactica Norge
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10472 2025-04-13T14:15:27+00:00 Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Jakhelln, Rachel Elise Bjørndal, Kristin Emilie W Stølen, Gerd 2016 https://hdl.handle.net/10037/10472 nob nob Acta Didactica Norge Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 FRIDAID 1352859 https://hdl.handle.net/10037/10472 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 grunnskolelærerutdanning masteroppgave nyutdannet lærer FoU-kunnskap profesjonell identitet profesjonsidentitet konseptuell/kontekstuell kunnskap Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nerland ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
nyutdannet lærer
FoU-kunnskap
profesjonell identitet
profesjonsidentitet
konseptuell/kontekstuell kunnskap
Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
Stølen, Gerd
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_full Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_fullStr Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_full_unstemmed Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_short Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_sort masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
nyutdannet lærer
FoU-kunnskap
profesjonell identitet
profesjonsidentitet
konseptuell/kontekstuell kunnskap
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
nyutdannet lærer
FoU-kunnskap
profesjonell identitet
profesjonsidentitet
konseptuell/kontekstuell kunnskap
url https://hdl.handle.net/10037/10472