Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?

Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jakhelln, Rachel Elise, Bjørndal, Kristin Emilie W, Stølen, Gerd
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Acta Didactica Norge 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10472
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10472
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10472 2023-05-15T15:25:13+02:00 Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Jakhelln, Rachel Elise Bjørndal, Kristin Emilie W Stølen, Gerd 2016 https://hdl.handle.net/10037/10472 nob nob Acta Didactica Norge Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 Jakhelln, R., Bjørndal, K. E., Stølen, G.: Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2016;10(2):193-211 FRIDAID 1352859 1504-9922 https://hdl.handle.net/10037/10472 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 grunnskolelærerutdanning masteroppgave nyutdannet lærer FoU-kunnskap profesjonell identitet profesjonsidentitet konseptuell/kontekstuell kunnskap Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:06Z Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Nerland ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
nyutdannet lærer
FoU-kunnskap
profesjonell identitet
profesjonsidentitet
konseptuell/kontekstuell kunnskap
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
nyutdannet lærer
FoU-kunnskap
profesjonell identitet
profesjonsidentitet
konseptuell/kontekstuell kunnskap
Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
Stølen, Gerd
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
grunnskolelærerutdanning
masteroppgave
nyutdannet lærer
FoU-kunnskap
profesjonell identitet
profesjonsidentitet
konseptuell/kontekstuell kunnskap
description Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen.
format Article in Journal/Newspaper
author Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
Stølen, Gerd
author_facet Jakhelln, Rachel Elise
Bjørndal, Kristin Emilie W
Stølen, Gerd
author_sort Jakhelln, Rachel Elise
title Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_short Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_full Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_fullStr Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_full_unstemmed Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
title_sort masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
publisher Acta Didactica Norge
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/10472
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536)
geographic Synes
Nerland
geographic_facet Synes
Nerland
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454
Jakhelln, R., Bjørndal, K. E., Stølen, G.: Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2016;10(2):193-211
FRIDAID 1352859
1504-9922
https://hdl.handle.net/10037/10472
op_rights openAccess
_version_ 1766355906712305664