Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?
Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Acta Didactica Norge
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10472 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10472 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10472 2023-05-15T15:25:13+02:00 Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Jakhelln, Rachel Elise Bjørndal, Kristin Emilie W Stølen, Gerd 2016 https://hdl.handle.net/10037/10472 nob nob Acta Didactica Norge Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 Jakhelln, R., Bjørndal, K. E., Stølen, G.: Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2016;10(2):193-211 FRIDAID 1352859 1504-9922 https://hdl.handle.net/10037/10472 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 grunnskolelærerutdanning masteroppgave nyutdannet lærer FoU-kunnskap profesjonell identitet profesjonsidentitet konseptuell/kontekstuell kunnskap Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:06Z Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Nerland ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 grunnskolelærerutdanning masteroppgave nyutdannet lærer FoU-kunnskap profesjonell identitet profesjonsidentitet konseptuell/kontekstuell kunnskap |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 grunnskolelærerutdanning masteroppgave nyutdannet lærer FoU-kunnskap profesjonell identitet profesjonsidentitet konseptuell/kontekstuell kunnskap Jakhelln, Rachel Elise Bjørndal, Kristin Emilie W Stølen, Gerd Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 grunnskolelærerutdanning masteroppgave nyutdannet lærer FoU-kunnskap profesjonell identitet profesjonsidentitet konseptuell/kontekstuell kunnskap |
description |
Published version. Source at https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Jakhelln, Rachel Elise Bjørndal, Kristin Emilie W Stølen, Gerd |
author_facet |
Jakhelln, Rachel Elise Bjørndal, Kristin Emilie W Stølen, Gerd |
author_sort |
Jakhelln, Rachel Elise |
title |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_short |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_full |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_fullStr |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_full_unstemmed |
Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
title_sort |
masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? |
publisher |
Acta Didactica Norge |
publishDate |
2016 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/10472 |
long_lat |
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) ENVELOPE(6.616,6.616,62.536,62.536) |
geographic |
Synes Nerland |
geographic_facet |
Synes Nerland |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_relation |
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 Jakhelln, R., Bjørndal, K. E., Stølen, G.: Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2016;10(2):193-211 FRIDAID 1352859 1504-9922 https://hdl.handle.net/10037/10472 |
op_rights |
openAccess |
_version_ |
1766355906712305664 |