Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
I 1940 beskrev kunsthistorikeren Harry Fett det han kalte “samenes kunst” som “et kapittel for sig i menneskehetens kunstmyte, en Finnmarksviddas egen levende kunst”. Han så denne kunsten i relasjon til “en større gruppe, nemlig de folkestammers kunst som lever langs Sibirs, Nord-Amerikas og Grønlan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10019 |
_version_ | 1829305220530700288 |
---|---|
author | Grini, Monica |
author_facet | Grini, Monica |
author_sort | Grini, Monica |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | I 1940 beskrev kunsthistorikeren Harry Fett det han kalte “samenes kunst” som “et kapittel for sig i menneskehetens kunstmyte, en Finnmarksviddas egen levende kunst”. Han så denne kunsten i relasjon til “en større gruppe, nemlig de folkestammers kunst som lever langs Sibirs, Nord-Amerikas og Grønlands store vidder op mot Polhavet”. Han regnet samtidig denne “Finnmarksviddas egen levende kunst” som en del av Norges kunst, selv om kunsten i landet forøvrig som regel ikke ble satt i slike transnasjonale nordområde-relasjoner, men heller ble satt i relasjoner sørover som deler av en europeisk kunsthistorie. Hvordan står det Fett griper som et “kapittel for seg” i relasjon til øvrige “kapitler” i norsk kunsthistorie? Avhandlingen ser på fremstillinger av “samisk kunst” i norsk kunsthistorie med både diakrone og synkrone perspektiv, og forsøker gjennom dette også å si noe om implisitte og eksplisitte strukturer som preger fagtradisjonen i Norge. Sámi Art in Norwegian Art History: A Historiographical Study. In 1940, the art historian Harry Fett described what he called the “the art of the Sámi” as “a chapter of its own in the art myth of humanity”. He related this art to “that of a larger group, namely the art of the peoples living in Siberia; North-America and Greenland’s great plains up toward the Arctic Ocean”. He considered the “particular and vital art of the Finnmark Plateau” an important part of the national art history. In other contexts, however, most of the objects that were categorized as Norwegian art were not placed in the same transnational arctic relations, but were instead perceived as part of European art history and thus oriented southwards. How is the story of Sámi art related to the story of Norwegian art? This study looks at the representation of Sámi art within the larger structures of the history of the discipline in Norway, and by doing so it also tries to shed light on discourses and schemas that dominate the discipline, both today and in a historical perspective. |
format | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
genre | Arctic Arctic Ocean Finnmark Polhav* Polhavet samisk Finnmark Siberia |
genre_facet | Arctic Arctic Ocean Finnmark Polhav* Polhavet samisk Finnmark Siberia |
geographic | Arctic Arctic Ocean Lever Norway |
geographic_facet | Arctic Arctic Ocean Lever Norway |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10019 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/10019 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10019 2025-04-13T14:14:29+00:00 Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss Grini, Monica 2016-12-02 https://hdl.handle.net/10037/10019 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10019 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I 1940 beskrev kunsthistorikeren Harry Fett det han kalte “samenes kunst” som “et kapittel for sig i menneskehetens kunstmyte, en Finnmarksviddas egen levende kunst”. Han så denne kunsten i relasjon til “en større gruppe, nemlig de folkestammers kunst som lever langs Sibirs, Nord-Amerikas og Grønlands store vidder op mot Polhavet”. Han regnet samtidig denne “Finnmarksviddas egen levende kunst” som en del av Norges kunst, selv om kunsten i landet forøvrig som regel ikke ble satt i slike transnasjonale nordområde-relasjoner, men heller ble satt i relasjoner sørover som deler av en europeisk kunsthistorie. Hvordan står det Fett griper som et “kapittel for seg” i relasjon til øvrige “kapitler” i norsk kunsthistorie? Avhandlingen ser på fremstillinger av “samisk kunst” i norsk kunsthistorie med både diakrone og synkrone perspektiv, og forsøker gjennom dette også å si noe om implisitte og eksplisitte strukturer som preger fagtradisjonen i Norge. Sámi Art in Norwegian Art History: A Historiographical Study. In 1940, the art historian Harry Fett described what he called the “the art of the Sámi” as “a chapter of its own in the art myth of humanity”. He related this art to “that of a larger group, namely the art of the peoples living in Siberia; North-America and Greenland’s great plains up toward the Arctic Ocean”. He considered the “particular and vital art of the Finnmark Plateau” an important part of the national art history. In other contexts, however, most of the objects that were categorized as Norwegian art were not placed in the same transnational arctic relations, but were instead perceived as part of European art history and thus oriented southwards. How is the story of Sámi art related to the story of Norwegian art? This study looks at the representation of Sámi art within the larger structures of the history of the discipline in Norway, and by doing so it also tries to shed light on discourses and schemas that dominate the discipline, both today and in a historical perspective. Doctoral or Postdoctoral Thesis Arctic Arctic Ocean Finnmark Polhav* Polhavet samisk Finnmark Siberia University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Arctic Ocean Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Norway |
spellingShingle | VDP::Humanities: 000::History of art: 120 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075 Grini, Monica Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss |
title | Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss |
title_full | Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss |
title_fullStr | Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss |
title_full_unstemmed | Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss |
title_short | Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss |
title_sort | samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss |
topic | VDP::Humanities: 000::History of art: 120 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075 |
topic_facet | VDP::Humanities: 000::History of art: 120 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075 |
url | https://hdl.handle.net/10037/10019 |