Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss

I 1940 beskrev kunsthistorikeren Harry Fett det han kalte “samenes kunst” som “et kapittel for sig i menneskehetens kunstmyte, en Finnmarksviddas egen levende kunst”. Han så denne kunsten i relasjon til “en større gruppe, nemlig de folkestammers kunst som lever langs Sibirs, Nord-Amerikas og Grønlan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Grini, Monica
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10019
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10019
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10019 2023-05-15T15:03:49+02:00 Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss Grini, Monica 2016-12-02 https://hdl.handle.net/10037/10019 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10019 openAccess Copyright 2016 The Author(s) VDP::Humanities: 000::History of art: 120 VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075 VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075 DOKTOR-001 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:59Z I 1940 beskrev kunsthistorikeren Harry Fett det han kalte “samenes kunst” som “et kapittel for sig i menneskehetens kunstmyte, en Finnmarksviddas egen levende kunst”. Han så denne kunsten i relasjon til “en større gruppe, nemlig de folkestammers kunst som lever langs Sibirs, Nord-Amerikas og Grønlands store vidder op mot Polhavet”. Han regnet samtidig denne “Finnmarksviddas egen levende kunst” som en del av Norges kunst, selv om kunsten i landet forøvrig som regel ikke ble satt i slike transnasjonale nordområde-relasjoner, men heller ble satt i relasjoner sørover som deler av en europeisk kunsthistorie. Hvordan står det Fett griper som et “kapittel for seg” i relasjon til øvrige “kapitler” i norsk kunsthistorie? Avhandlingen ser på fremstillinger av “samisk kunst” i norsk kunsthistorie med både diakrone og synkrone perspektiv, og forsøker gjennom dette også å si noe om implisitte og eksplisitte strukturer som preger fagtradisjonen i Norge. Sámi Art in Norwegian Art History: A Historiographical Study. In 1940, the art historian Harry Fett described what he called the “the art of the Sámi” as “a chapter of its own in the art myth of humanity”. He related this art to “that of a larger group, namely the art of the peoples living in Siberia; North-America and Greenland’s great plains up toward the Arctic Ocean”. He considered the “particular and vital art of the Finnmark Plateau” an important part of the national art history. In other contexts, however, most of the objects that were categorized as Norwegian art were not placed in the same transnational arctic relations, but were instead perceived as part of European art history and thus oriented southwards. How is the story of Sámi art related to the story of Norwegian art? This study looks at the representation of Sámi art within the larger structures of the history of the discipline in Norway, and by doing so it also tries to shed light on discourses and schemas that dominate the discipline, both today and in a historical perspective. Doctoral or Postdoctoral Thesis Arctic Arctic Ocean Finnmark Polhav* Polhavet samisk Finnmark Siberia University of Tromsø: Munin Open Research Archive Arctic Arctic Ocean Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Norway
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Humanities: 000::History of art: 120
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075
DOKTOR-001
spellingShingle VDP::Humanities: 000::History of art: 120
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075
DOKTOR-001
Grini, Monica
Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
topic_facet VDP::Humanities: 000::History of art: 120
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History: 070::Cultural history: 075
VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Kulturhistorie: 075
DOKTOR-001
description I 1940 beskrev kunsthistorikeren Harry Fett det han kalte “samenes kunst” som “et kapittel for sig i menneskehetens kunstmyte, en Finnmarksviddas egen levende kunst”. Han så denne kunsten i relasjon til “en større gruppe, nemlig de folkestammers kunst som lever langs Sibirs, Nord-Amerikas og Grønlands store vidder op mot Polhavet”. Han regnet samtidig denne “Finnmarksviddas egen levende kunst” som en del av Norges kunst, selv om kunsten i landet forøvrig som regel ikke ble satt i slike transnasjonale nordområde-relasjoner, men heller ble satt i relasjoner sørover som deler av en europeisk kunsthistorie. Hvordan står det Fett griper som et “kapittel for seg” i relasjon til øvrige “kapitler” i norsk kunsthistorie? Avhandlingen ser på fremstillinger av “samisk kunst” i norsk kunsthistorie med både diakrone og synkrone perspektiv, og forsøker gjennom dette også å si noe om implisitte og eksplisitte strukturer som preger fagtradisjonen i Norge. Sámi Art in Norwegian Art History: A Historiographical Study. In 1940, the art historian Harry Fett described what he called the “the art of the Sámi” as “a chapter of its own in the art myth of humanity”. He related this art to “that of a larger group, namely the art of the peoples living in Siberia; North-America and Greenland’s great plains up toward the Arctic Ocean”. He considered the “particular and vital art of the Finnmark Plateau” an important part of the national art history. In other contexts, however, most of the objects that were categorized as Norwegian art were not placed in the same transnational arctic relations, but were instead perceived as part of European art history and thus oriented southwards. How is the story of Sámi art related to the story of Norwegian art? This study looks at the representation of Sámi art within the larger structures of the history of the discipline in Norway, and by doing so it also tries to shed light on discourses and schemas that dominate the discipline, both today and in a historical perspective.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Grini, Monica
author_facet Grini, Monica
author_sort Grini, Monica
title Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
title_short Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
title_full Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
title_fullStr Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
title_full_unstemmed Samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
title_sort samisk kunst i norsk kunsthistorie: historiografiske riss
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/10019
long_lat ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
geographic Arctic
Arctic Ocean
Lever
Norway
geographic_facet Arctic
Arctic Ocean
Lever
Norway
genre Arctic
Arctic Ocean
Finnmark
Polhav*
Polhavet
samisk
Finnmark
Siberia
genre_facet Arctic
Arctic Ocean
Finnmark
Polhav*
Polhavet
samisk
Finnmark
Siberia
op_relation https://hdl.handle.net/10037/10019
op_rights openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
_version_ 1766335669051850752