Historisk empati i en fagfornyet læreplan: En analyse av hvordan filmene Kautokeino-opprøret og Sameblod kan bidra til å utvikle historisk empati

En analyse av hvordan filmene "Kautokeino-opprøret" og "Sameblod" kan bidra til å utvikle historisk empati. Denne oppgaven fokuserer på sentrale elementer innenfor historisk empati, som historisk kontekstualisering, perspektiv-annerkjennelse og affektiv forbindelse, som inngangvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Campara, Ajla.
Other Authors: Kalsås, Vidar Fagerheim
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: uis 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3003552
Description
Summary:En analyse av hvordan filmene "Kautokeino-opprøret" og "Sameblod" kan bidra til å utvikle historisk empati. Denne oppgaven fokuserer på sentrale elementer innenfor historisk empati, som historisk kontekstualisering, perspektiv-annerkjennelse og affektiv forbindelse, som inngangvinkler til begrepet. An analysis of how the films " Kautokeino-opprøret" and "Sameblod" can contribute to the development of historical empathy. This thesis focuses on key elements within historical empathy, such as historical contextualization, perspective recognition and affective connection, as approaches to the concept.