Historisk empati i en fagfornyet læreplan: En analyse av hvordan filmene Kautokeino-opprøret og Sameblod kan bidra til å utvikle historisk empati
En analyse av hvordan filmene "Kautokeino-opprøret" og "Sameblod" kan bidra til å utvikle historisk empati. Denne oppgaven fokuserer på sentrale elementer innenfor historisk empati, som historisk kontekstualisering, perspektiv-annerkjennelse og affektiv forbindelse, som inngangvi...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
uis
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3003552 |
Summary: | En analyse av hvordan filmene "Kautokeino-opprøret" og "Sameblod" kan bidra til å utvikle historisk empati. Denne oppgaven fokuserer på sentrale elementer innenfor historisk empati, som historisk kontekstualisering, perspektiv-annerkjennelse og affektiv forbindelse, som inngangvinkler til begrepet. An analysis of how the films " Kautokeino-opprøret" and "Sameblod" can contribute to the development of historical empathy. This thesis focuses on key elements within historical empathy, such as historical contextualization, perspective recognition and affective connection, as approaches to the concept. |
---|