Kostnadsstyring i byggeprosjekter

Kostnadsoverskridelse har vært en utfordring i Norge over lenger tid. Prosjekter som Holmenkollen, Mongstad, Snøhvit, Goliat, Bergensbanen og rehabilitering av Stortinget er eksempler som har endt med store overskridelser. Det er typisk at slike prosjekter er estimert på et svakt grunnlag og at det...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalve, Skogen Kjetil.
Other Authors: Sandberg, Finn.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: uis 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2774485
Description
Summary:Kostnadsoverskridelse har vært en utfordring i Norge over lenger tid. Prosjekter som Holmenkollen, Mongstad, Snøhvit, Goliat, Bergensbanen og rehabilitering av Stortinget er eksempler som har endt med store overskridelser. Det er typisk at slike prosjekter er estimert på et svakt grunnlag og at det er manglende styring underveis. Sentrale begreper for å lykkes er prosjektledelse, valg av kontraktstrategi og entrepriseform, samt styring av usikkerheter og endringer. Et omtalt byggeprosjekt er Prinsens gate 26, som mange forbinder med rehabilitering av Stortinget eller Stortingsgarasjen. Prosjektet endte med en overskridelse på over 100% sammenlignet med styringsrammen som ble satt like før byggeaktivitetene startet opp. Flere av årsakene til overskridelsen kunne ha vært unngått med riktig styring. Hvorfor oppstår kostnadsoverskridelser selv om det foreligger teori og erfaringer for et vellykket prosjekt? Dette har ledet meg til følgende problemstilling: Hvorfor opplevde Prinsens gate 26 en overskridelse på over 100%? For å besvare problemstillingen er teori for hvordan et prosjekt bør gjennomføres studert. Teorien avgrenser seg til prosjektledelse, estimering, entrepriseformer, håndtering av usikkerhet, endringer og kontraktstrategi. Etter å ha studert de teoretiske metodene for gjennomføring av et prosjekt, analyseres Prinsens gate 26 og gjennomføringen av prosjektet sammenlignes opp mot teori. Byggherren som er Stortinget, estimerte styringsrammen til 994 millioner kroner like før byggearbeidene startet opp. Når prosjektet sto ferdig viste regnskapet en totalkostnad på mellom 2,1 og 2,3 milliarder kroner. Resultatet av analysen viser at det er summen av flere årsaker som utgjøre den totale overskridelsen på godt over en milliard kroner. Årsakene som har påvirket overskridelsen i størst grad er at byggherren har lagt større vekt på funksjonalitet og tidsfrist fremfor kostnader. Den stramme tidsfristen for ferdigstillelse har påført prosjektet lidelser i form av manglende tid helt i fra planleggingsfasen. Dette ...